Ambulant verpleegkundige Bas Polman over Blue Monday

Geplaatst op 23 januari, 2021

In het kader van Blue Monday interviewde De Krant van Tynaarlo verpleegkundige Bas Polman, collega bij Lentis. Polman werkt in Zuidlaren met mensen die psychische klachten hebben en zich depressief voelen. In het interview geeft hij tips die kunnen helpen om met neerslachtige gevoelens om te gaan.

“Persoonlijk heb ik nog nooit gehoord van een cliënt die extra depressief is op Blue Monday”

 

Zuidlaren – Blue Monday is beter bekend als ‘deprimaandag’. Deze naam is gegeven aan een datum voor de zogenaamd meest deprimerende dag van het jaar. Volgens de wetenschappelijk verantwoorde formule van Britse psycholoog Cliff Arnall blijkt dat de derde maandag van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Dit zou te maken hebben met het feit dat het uitvoeren van goede voornemens mislukt is en de vakanties ver weg lijken. Daarnaast zijn de dagen nog donker en is de maandag voor veel mensen de eerste dag van de werkweek. Arnall werd in academische kringen overladen met kritiek, maar desondanks wordt er wereldwijd veel aandacht aan besteed. Bas Polman is de afgelopen dertig jaar (ambulant) verpleegkundige in Zuidlaren bij Lentis. Hij begeleidt mensen die te maken hebben met verschillende vormen van psychische aandoeningen en daardoor tegen moeilijkheden aanlopen in hun leven. “Ik heb wel eens gehoord van Blue Monday, maar wist niet dat het afgelopen maandag was. Dat het verschijnsel niet leeft in mijn kringen of bij mijn cliënten zegt in principe genoeg over de wetenschappelijkheid ervan. Persoonlijk heb ik in ieder geval nog nooit gehoord van een cliënt die extra depressief is op Blue Monday, dus het is binnen de psychiatrie niet echt een item.” Gelukkig wil Polman wel een aantal tips geven voor sombere tijden.

Volgens Polman is het nooit goed om bij de pakken neer te gaan zitten. “Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Maar wat mijn ervaring is, is dat het sowieso altijd goed is om te proberen om met jezelf een paar doelen af te spreken wanneer je je erg depressief voelt. Het liefst met iemand anders. Want alleen voel je je vaak somberder en eenzamer. Als er niemand anders is die je door de dag kan helpen, dan twee of drie dingen met je zelf afspreken. Even een boodschapje doen of even naar buiten toe voor een wandeling. Het hoeven geen grote dingen te zijn. Plan haalbare dingen. Het is goed om zaken te ondernemen en daardoor voel je je aan het einde van de dag toch wat beter dan dat je een hele dag door het raam aan het staren bent en binnen hebt gezeten. Ik hoor het van cliënten terug. Het houdt cliënten op de been wanneer zij zich ertoe kunnen zetten. Depressie heeft namelijk de neiging om zichzelf te versterken en daardoor blijven mensen met de depressie vaak op de bank of in bed liggen.”

Polman geeft aan dat covid niet echt veel heeft verandert voor de cliënten in Zuidlaren: “De mensen die tot onze doelgroep behoren, zijn niet mensen die heel actief uitgaan of naar buiten gaan. Niet naar pretparken of uit eten. Ze gaan wel naar de supermarkt, maar die is gewoon open gebleven. Het besmet kunnen raken geeft wel angst, onrust en onzekerheid. Maar dat doet het bij de hele maatschappij. Vanochtend sprak ik met iemand die zei dat hij niet meer naar het nieuws gaat kijken. Omdat het alleen maar negatieve berichten zijn. Ik vind dat wel een goed idee. Wat positievere input is vaak gewenst en daar helpt het nieuws vaak niet bij. Dan kun je beter een leuke film kijken, maar blijf vooral contact zoeken en houden met mensen. Wij doen dat zelf door langs te gaan bij cliënten. Maar als tip kan ik meegeven dat je je kan aansluiten bij mensen met gezamenlijke interesses. Samen met TRIAS werk ik aan het maatjesproject, daar zijn we altijd opzoek naar maatjes voor deze doelgroep. Je kunt je daar online voor aanmelden op de TRIAS website.“

“Wanneer angst en onzekerheid een grote rol spelen is het goed om daar met iemand gedachten over te wisselen. Soms moet je even een pas op de plaats maken en accepteren dat er vervelende gevoelens zijn. Ik weet ook dat bepaalde aandachtsoefeningen of ademhalingsoefeningen kunnen helpen bij angstige gevoelens. Beide voeten op de grond en niet in negeer- of vechtstand. Een simpele ademhalingsoefening kan al helpen, iets langer uit- dan inademen. Letten op hoe je adem naar binnen gaat en er weer uit gaat. Dan heb je ook meteen een aandachtsoefening wanneer je let op je adem. Zo verander je de focus van de negatieve prikkels naar de ademhaling. Je leert je aandacht te verleggen. En als aanvulling op de Blue Monday, je zou het ook hoopgevend kunnen noemen, want dan weet je meteen, als afgelopen maandag de rotste dag van het jaar was, dan heb je het ergste dus gehad. Vanaf nu gaat het alleen maar beter,“  aldus Polman.

Feedback