Hoogleraar Stynke Castelein wint de Vrouw in de Media Award 2018 Groningen

Stynke Castelein van Lentis wint Vrouw in de Media Award 18
Geplaatst op 7 februari, 2019

Stynke Castelein (l), hoogleraar herstelbevordering bij ernstige psychiatrische aandoeningen aan de Rijksuniversiteit Groningen en hoofd onderzoek bij Lentis, ontvangt de Vrouw in de Media Award 2018 voor Groningen. Ze heeft zich volgens 27 procent van de stemmers het beste in de media geprofileerd.

Vrouw in de Media Award

De Vrouw in de Media Award is een initiatief van Mediaplatform Vaker in de Media en Sprekersbureau ZijSpreekt. Met de award willen de organisatoren vrouwelijke experts en rolmodellen aanmoedigen om zichtbaar in de media te zijn en redacties aanmoedigen om hen vaker dat podium te bieden.

‘Pal voor kwetsbare patiëntengroep’

Stynke Castelein is hoogleraar herstelbevordering bij ernstige psychische aandoeningen aan de RUG en hoofd onderzoek bij GGZ instelling Lentis. Ze wordt door de stemmers gezien als vernieuwer in de GGZ en relevant voor gezondheidszorgontwikkeling. Volgens de stemmers staat ze ‘als hoogleraar pal voor een kwetsbare doelgroep, heeft ze uitmuntende kwaliteiten, maakt ze moeilijke materie begrijpelijk en doet ze daadwerkelijk veel om het stigma in de GGZ tegen te gaan. Ze is een doorzetter, duidelijk en helder in communicatie. Ze brengt wetenschap naar de praktijk. Een rolmodel voor velen’. Vorig jaar won senior onderzoeker bij dezelfde instelling Lentis, Jojanneke Bruins, de Vrouw in de Media Award Groningen.

Regionale Vrouw in de media award

De regionale award is een onderdeel van de landelijke Vrouw in de Media Awards. De zichtbaarheid van vrouwelijke rolmodellen is immers net zo belangrijk in de lokale regionale media. Op voordracht van journalisten en het publiek zijn tien landelijke en per provincie tien regionale rolmodellen geselecteerd. Er kon tot donderdag 31 januari worden gestemd op www.vrouwindemedia.nl. Het publiek bepaalde met het uitbrengen van een stem wie van de genomineerden zich het beste heeft geprofileerd in de media. Ruim 25.000 mensen brachten hun stem uit.

Feedback