"Geef het een kans. Voor mij heeft het alleen maar voordelen gehad."
Lentis Online _ websiteomslagen.4

Lentis Online: Onmisbaar in het zorgaanbod anno nu

lentis online behandelen
Geplaatst op 16 april, 2021

100% Online behandelen: Sinds november 2019 hebben 283 cliënten volledig online contact gehad met een behandelaar van Lentis. In totaal werd er ruim 2300 online behandeld en bijna de helft van de cliënten heeft zijn of haar behandeling inmiddels afgerond. We spraken drie van de psychologen en verpleegkundig specialisten die (deels) overstapten op het geven van online behandelingen. Hoe ervaren zij deze nieuwe werkwijze?

Online EMDR

“Tik, Tik, Tik, Tik.” Klinkt het uit de laptop van Marleen de Monchy, werkzaam bij Lentis Online (BasisGGZ) en bij Wijk GGZ Oldambt (intensieve traumabehandeling, ITB). Het is het geluid van een metronoom, dat ze afspeelt via YouTube. Marleen gebruikt het om cliënten met traumagerelateerde klachten te helpen. ‘EMDR‘ heet deze behandelmethode, wat staat voor ‘Eye Movement Desensitization and Reprocessing’. Ook online blijkt het goed te kunnen worden uitgevoerd.

Marleen past EMDR op verschillende manieren toe. Bijvoorbeeld door haar cliënten een voorwerp neer te laten zetten aan beide kanten van hun beeldscherm. Ze vraagt hen dan om heen en weer kijken op het ritme van de tik, terwijl ze denken aan een naar beeld van een vervelende herinnering. “Ik had vooraf nooit verwacht dat ik dit online zou kunnen doen”, lacht Marleen. “Maar het werkt echt”.

In korte tijd meer weten

Online behandelen omvat naast EMDR ook andere behandelingen in de Basis-GGZ. Buiten de gesprekken met hun behandelaar volgen cliënten op wetenschap gebaseerde modules over onderwerpen die hen verder kunnen helpen. Behandelaren geven daar vervolgens feedback op. 

Volgens Didy Meinema, werkzaam in Delfzijl en Groningen, heeft deze werkwijze meerwaarde op offline behandelen: “Cliënten kunnen in hun eigen tijd met modules aan de slag, waarin ze worden uitgedaagd om stil te staan bij hun situatie via vragen en opdrachten. Ik merk dat cliënten daardoor in korte tijd meer over hun eigen problematiek weten”.

Soms ‘de’ oplossing

Voor sommige mensen kunnen online behandelingen zelfs ‘de’ oplossing zijn. Didy: “Ik spreek nu twee mensen die anders waarschijnlijk geen behandeling hadden gevolgd.” Evianne Makaske, werkzaam in Hoogeveen, kan zich dat wel voorstellen: “Mensen met klachten vanwege bijvoorbeeld angst, Autisme of ADHD kunnen er baat bij hebben. Omdat ze minder hoeven na te denken over de praktische en sociale situaties die bij een offline behandeling komen kijken.”   

Ligt de toekomst dan bij het aanbieden van alleen digitale behandelingen? “Nee”, stemmen de drie behandelaren in. “Ik mis het contact met mijn collega’s”, zegt Didy. Evianne knikt: “We werken alleen, zeker in Coronatijd. De combinatie zou het beste zijn: online werken op kantoor, of thuis werken en regelmatig contact hebben met collega’s. Toch is ervaring met online behandelen aan te raden. Immers, het levert ook vrijheid en flexibiliteit op. Marleen: “Ik vind het leuk om nieuwe dingen uit te proberen. Dat gun ik anderen ook.”

Verder lezen?

Hier vind je alles over 100% online behandelen bij Lentis

Openstaande vacatures zien? Je vindt ze hier

Feedback