Yoga veelbelovend bij depressie

Geplaatst op 8 augustus, 2017

Studenten met depressieve klachten hebben na een yogatraining minder negatieve emoties. En cliënten die langdurig last hadden van een depressie hebben na een yogatraining van negen weken minder klachten. Dat blijkt uit onderzoeken die door Lentis en de Rijksuniversiteit Groningen zijn uitgevoerd. Nina Vollbehr van het Centrum Integrale Psychiatrie van Lentis presenteerde de onderzoeksresultaten op een congres van de Amerikaanse Vereniging van Psychologen (APA).

In de onderzoeken gaat het om de vraag of mindful yoga effectief is bij (chronische) depressie en welke variabelen mogelijk een rol spelen bij dit effect. Er werd onder andere gekeken naar:

  • piekeren
  • zorgen maken
  • angst voor negatieve emoties.

Deze processen spelen niet alleen een rol bij het ontwikkelen en voortduren van een depressie, maar ook bij het terugkomen er van.

Minder negatieve emoties

In het eerste onderzoek kregen 74 eerstejaars studenten met de depressieve klachten een korte yogatraining of een korte ontspanningstraining. Daarna deden ze acht dagen hun eigen oefeningen thuis met behulp van een oefenvideo. Na afloop van deze periode en nog eens twee maanden later werden hun mate van negatieve emoties (depressie, angst en stress) en piekeren in kaart gebracht. Nina Vollbehr: “Na twee maanden bleek de yogagroep duidelijk minder negatieve emoties te rapporteren van de groep die de ontspanningsoefening had gedaan. Er werd geen verschil gevonden in de mate van piekeren. Yoga is dus effectief bij studenten met depressieve klachten, maar dit effect had niet te maken met het verminderen van piekeren.”

Minder piekeren en zorgen maken

Aan het tweede onderzoek deden cliënten mee met een langdurige depressie. Gemiddeld hadden ze elf jaar depressieve klachten en waren ze vijf jaar in behandeling. Zij volgden een yogatraining van negen weken. Na afloop meldden ze duidelijk minder negatieve emoties (depressie, angst en stress) dan ervoor. Ook na vier maanden bleken ze nog steeds minder negatieve emoties te rapporteren. Direct na afloop van de training hadden de deelnemers minder angst voor negatieve emoties, maar vier maanden later was dit effect niet meer zo duidelijk. Maar na vier maanden bleken ze wel minder te piekeren en zich minder zorgen te maken. Het effect van deze yogatraining lijkt dus voor een deel samen te hangen met het verminderen van het piekeren en het zich minder zorgen maken. Nina Vollbehr: “Duidelijke conclusies kunnen er nog niet worden getrokken, omdat het om een kleine groep deelnemers ging en er geen controlegroep is gebruikt. Maar het geeft wel een idee voor vervolgonderzoek. Yoga lijkt een veelbelovende interventie te zijn bij depressie. En het effect van de training op het verminderen van negatieve emoties lijkt voor een deel samen te hangen met het verminderen van piekeren en zorgen maken.”

Onderzoek yogatraining bij jonge vrouwen met depressie

Op basis van de twee studies wordt momenteel onderzoek gedaan naar de effectiviteit van een yogatraining van negen weken met een depressie. Hierin wordt gekeken naar een mogelijk effect op de afname van negatieve emoties en of dit effect misschien samenhangt met een afname van onder andere meer piekeren.

Foto: WeTravel

Feedback