Martin Sitalsing

Martin Sitalsing is voorzitter van de Raad van Bestuur van Lentis. Hij is graag maatschappelijk actief en zoekt ook in zijn werk steeds naar de maatschappelijke verbinding.

Gastvrijheid begint bij jezelf

Ik word vaak gevraagd in welke mate mijn Surinaamse achtergrond onderscheidend is in de manier waarop ik in het leven sta. Ik moet dan eerlijk bekennen dat het voor mij niet zo een issue is, maar om de pret niet te drukken doe ik altijd weer mijn best om een aantal punten op te noemen die ik van huis uit heb meegekregen en die niet overal in dezelfde mate aanwezig zijn. Gastvrijheid bijvoorbeeld.

Dat komt altijd naar voren. Thuis bij ons is iedereen altijd welkom en er is altijd ruimte om aan te schuiven voor een drankje, een hapje of een goed gesprek. En ik merk dat ik gastvrijheid ook in mijn werk -zeker in een dienstverlenende organisatie- een heel belangrijk aspect vind.

Welkom gevoel

Ik vertel vol trots hoe gastvrij ik tijdens mijn rondgang in Lentis ontvangen ben. Dat geeft meteen een welkom gevoel. Zonder andere bezoeken te willen diskwalificeren, vond ik mijn ontvangst bij het Facilitair Bedrijf er eentje om door een ringetje te halen. Naar mij werd tijdens dat bezoek de indruk gewekt, dat ik een hele speciale gast was en iedereen deed zijn uiterste best om zo goed mogelijk helder te maken wat het Facilitair Bedrijf allemaal te bieden heeft. En bovenal werd in woord en daad het thema gastvrijheid over het voetlicht gebracht.

Gastvrije zorginstellingen

Gastvrijheid gaat wat mij betreft veel verder dan alleen het Facilitair Bedrijf. De beste zorginstellingen onderscheiden zich niet alleen door hun kwaliteit, maar minstens zo belangrijk, door hun gastvrijheid. De meeste mensen die ons als patiënt of cliënt bezoeken hebben het over het algemeen al niet gemakkelijk. Wat is het dan fijn als je als gast ontvangen wordt.

Van elkaar leren

De dagelijkse routine en de werkdruk mogen geen argumenten zijn om in te boeten op de gastvrijheid, maar juist een aanleiding om daarin meer te investeren. Ik ben ervan overtuigd dat een gastvrije houding heel veel oplevert. Wat ik heel vaak zie, is dat ontevredenheid en klachten niet gaan over de behandeling, maar over de bejegening; of mensen zich serieus genomen voelen. Onbehagen geeft zoveel discussie en gedoe. Dat zorgt pas voor tijdverlies. In de ouderenzorg zijn we best ver als het gaat om gastvrijheid; we doen er alles aan om mensen zich thuis te laten voelen, we zoeken de verbinding met de familie actief. En ook op andere plekken zijn we daar druk mee bezig. Daarin kunnen we van elkaar leren.

Openheid

Gastvrijheid is voor medewerkers in de facilitaire sector een vanzelfsprekend onderdeel van de opleiding. Dat geldt nog niet voor zorgopleidingen. Wij staan in de GGZ voor een enorme ambulantiseringsbeweging: we moeten ons steeds meer verplaatsen naar buiten en daar ook onze houding in vinden. Alles veel meer open gooien, dat is de toekomst voor onze sector. En daar speelt gastvrijheid een grote rol in.

Martin Sitalsing

Martin Sitalsing is voorzitter van de Raad van Bestuur van Lentis. Hij is graag maatschappelijk actief en zoekt ook in zijn werk steeds naar de maatschappelijke verbinding.

1 reactie

  1. Anita Slof schreef:

    Helemaal mee eens.een warm welkom, een goed gevoel is als een warme deken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Feedback