‘Je kunt bij mij terecht met jouw vragen. Ik werk voor de informatieservice van Lentis.’
Informatieservice Lentis voor vragen en contact

Veelgestelde vragen

Veel vragen zijn ons al eens gesteld. Deze hebben we met de antwoorden op een rij gezet. Misschien staat jouw vraag er ook tussen. Als je een andere vraag hebt of meer informatie wilt, kun je altijd terecht bij onze informatieservice.

Aanmelden bij Lentis

Klachten en complimenten

Familie en naasten

Als je over je familielid of naaste wilt praten, spreek je meestal eerst de behandelaar van je familielid aan. Soms is het prettig om met iemand te praten die onafhankelijk is en die niet bij Lentis werkt. Dan komt de familievertrouwenspersoon in beeld. Hij kan luisteren naar je verhaal en ondersteuning bieden. Meer weten? Lees verder op deze pagina.

Vergoedt mijn zorgverzekeraar de zorg van Lentis?

Welke rechten heb ik als cliënt?

Eigen risico en eigen bijdrage

Soms bestaat er verwarring over eigen risico en eigen bijdrage. Hieronder een uitleg.

Eigen risico

In 2016 is het eigen risico door de overheid vastgesteld op 385 euro. Dit bedrag moet je terugbetalen aan je zorgverzekeraar (alleen als je ouder bent dan 18 jaar). Je kunt ervoor kiezen om een hoger eigen risico te nemen. Dan gaat de premie van je zorgverzekering vaak omlaag. Het is dan wel zo dat je meer moet bijdragen aan een behandeling! Houd daar dus rekening mee.

Meer informatie over eigen risico?

Eigen bijdrage voor hulp bij ggz

In 2013 heeft de overheid besloten de verplichte eigen bijdrage te stoppen voor hulp bij een ggz instelling, zoals Lentis. Kom je nu bij Lentis in behandeling dan hoef je dus geen eigen bijdrage te betalen. Let op: eigen bijdrage is wat anders dan eigen risico. Eigen risico moet wél betaald worden!

Vragen over eigen bijdrage?

Neem dan contact op met:

Ik heb een indicatie van de gemeente gekregen, wat nu?

Je hebt een indicatie van je gemeente gekregen, en vraagt je af wat je nu moet doen?
Een indicatie betekent dat je toegang tot zorg hebt gekregen. Met deze indicatie weet je hoeveel zorg je kunt krijgen en in welke vorm.

De informatieservice van Lentis kan je helpen bij je zoektocht naar juiste zorg. Denk hierbij aan wonen, dagbesteding en hulp aan huis voor ouderen.

Hoe ziet mijn zorgtraject eruit? Hoe is kwaliteit geborgd?

Lentis beschikt over een goedgekeurd Kwaliteitsstatuut. Hierin staat wat wij geregeld hebben om geneeskundige geestelijke gezondheidszorg te mogen verlenen. Dus hoe Lentis de zorg voor patiënten en cliënten heeft georganiseerd. Wij zijn er om te zorgen dat je de juiste behandeling, op het juiste moment en door de juiste behandelaar ontvangt. Dat de zorg klopt en het hele traject daaromheen ook. Hoe wij dat doen en hoe wij de kwaliteit van onze zorg borgen, lees je in het Kwaliteitsstatuut Lentis.

Kan ik een vergoeding krijgen voor mijn eigen bijdrage aan het CAK?

Als je een indicatie van de gemeente hebt gekregen voor bijvoorbeeld wonen, activiteiten, individuele begeleiding of huishoudelijke hulp (WMO) dan moet je meestal een eigen bijdrage betalen. Deze wordt geïnd door het CAK.

Je kunt soms in aanmerking komen voor een vergoeding van je eigen bijdrage aan het CAK. Dit hangt af van:

  • de hoogte van het (gezamenlijk) inkomen;
  • of je een aanvullende zorgverzekering hebt (alleen Menzis GarantVerzorgd);
  • of je een inkomen rond het sociaal minimum hebt.

Hoe vraag ik zo’n vergoeding aan?

Als je bij Menzis GarantVerzorgd verzekerd bent, kun je een declaratie indienen bij Menzis. Als je aanvullend verzekerd bent bij een andere verzekeringsmaatschappij, en je hebt een inkomen rond het sociaal minimum, dan kun je een aanvraag indienen voor bijzondere bijstand bij de gemeente waarin je woont.

Hoe komen mijn ggz kosten tot stand?

Dat leggen we uit in dit overzicht.

  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback