'Voor mij is meer contact goed, omdat ik alleen woon. Ik kan zo mijn verhaal kwijt.'
Vrouw beeldbellen

Beeldzorg tijdens de behandeling, het verhaal van Sandra

Sandra (31) is bij volwassenenpsychiatrie in behandeling voor chronische depressie. Ze heeft regelmatig gesprekken met haar behandelaar. Daarnaast onderhoudt ze het contact via beeldzorg. Sandra is enthousiast over deze nieuwe vorm van hulpverlening. “Je kunt snel iemand bereiken en in je eigen thuissituatie letterlijk mee laten kijken.”

Na haar aanvankelijke bedenkingen, werkt beeldzorg prima voor Sandra. “Het beeldbellen was eerst erg onwennig voor me. Ik was een beetje bang om het apparaat verkeerd te gebruiken, waardoor ik onherstelbare schade aan zou richten.” Het apparaat bleek toch erg simpel en gebruiksvriendelijk. “Ik had het snel onder de knie.”

Vast contactmoment

Sandra en haar hulpverlener hebben wekelijks op een vast moment een belafspraak. “Dan bespreken we even hoe het is, hoe mijn dag was en bijvoorbeeld welke plannen ik heb. Gewoon normale dingen dus, maar het zorgt ervoor dat ik even contact heb. Ik kan problemen waar ik tegenaan loop uiten, maar het is ook vaak even bijpraten. Als het nodig is, bel ik vaker.” Voordat Sandra begon met beeldbellen zag ze haar hulpverlener eens in de drie weken. Nu dus vaker. Het beeldbellen maakt het contact een stuk gemakkelijker, aldus Sandra. “Als ik hoofdpijn heb, of als ik me niet goed voel, kan ik toch bellen. Voor mij is meer contact goed, omdat ik alleen woon. Ik kan zo mijn verhaal kwijt.”

Elkaar zien

Beeldbellen heeft als groot voordeel dat je elkaar kunt zien. “Mijn hulpverlener zegt bijvoorbeeld wel eens: wat ben je wit, je hebt kringen onder je ogen, is er iets aan de hand? Hij ziet veel meer en ik zelf natuurlijk ook.” Nu Sandra eraan gewend is vindt ze het net zo prettig als een gesprek waarbij ze haar hulpverlener in zijn kantoor ziet. “Het voelt inmiddels heel vertrouwd.”

Bekijk wat Lentis nog meer doet op het gebied van slimme technologie tijdens je behandeling:

Disclaimer

De ervaringsverhalen op deze site zijn allemaal van cliënten of oud-cliënten. Om privacyredenen maken we gebruik van gefingeerde namen en foto’s.

Feedback