‘Ik probeer elke dag drie dingen op te schrijven die goed voelen.’
Vrouw lacht met groen veld op achtergrond

De ervaringen van Mandy met de behandelgroep assertiviteit

Mandy, geboren in 1955, heeft de de behandelgroep assertiviteit bij Lentis gevolgd om te leren beter voor zichzelf op te komen. De oorsprong van Mandy’s onzekerheid ligt in de depressie die ze 12 jaar geleden kreeg. Na de scheiding met haar man. Maar ook in haar nieuwe relatie, merkte ze dat ze over zich heen liet lopen.

Niet goed in grenzen stellen

“Een heftige ruzie met mijn inmiddels ex-vriend was de druppel die de emmer deed overlopen. Ik was niet goed in mijn eigen grenzen stellen. Een vriendin raadde mij aan om een assertiviteitscursus te gaan volgen. Ze zei dat je jezelf dan beter leert kennen en beter voor jezelf leert op te komen. Daar ben ik op gaan googelen en toen zag ik dat twee dagen later een assertiviteitscursus bij Lentis begon. Ik heb diezelfde avond nog gemaild en de dag daarna werd ik direct teruggebeld door Lentis voor een intake-gesprek. Eigenlijk moet de aanvraag via de huisarts, maar die was op vakantie.

De behandeling

De behandelgroep vond ik geweldig. Ik leerde veel, ik deed mijn huiswerk, ik zat er iedere week weer naar uit te kijken. Donderdag mag ik weer! Het was echt een steuntje. Als ik daar binnenstapte, voelde het gelijk heel warm. De eerste keer vond ik wel spannend. Ik had dit nog nooit gedaan en was benieuwd of ik wel iets durfde te zeggen in de groep. Maar die angst namen de twee behandelaren direct weg. De cursisten waren ook heel open over hun problemen, dus daar werd ik door meegetrokken. Ik merkte dat iedereen een eigen doel had waarvoor hij kwam. De eerste les moest je je eigen doelen opschrijven. Mijn doelen waren “ik wil leren ‘nee’ zeggen” en “ik wil leren mijn grenzen aangeven”. Grenzen in mijn relatie of naar m’n kinderen toe. Maar ook op mijn werk als ik extra dingen op mijn bord kreeg waar ik helemaal geen tijd voor had. We kregen een cursusmap mee met informatie, huiswerk en handvatten. Er werd aangeraden om een ‘feel-good-boekje’ te maken voor jezelf. Je schrijft iedere dag drie dingen op die goed voelen. Bijvoorbeeld: “Ik heb lekker gekookt”, “Ik heb een leuk telefoontje gehad” of “Ik heb me leuk aangekleed voor Pasen”. Ik dacht van mezelf dat ik niets waard was, maar ook gewone dingen opschrijven is goed. Ik schreef in het boekje ook tips die ik tijdens de cursus geleerd heb en die goed voor mij zijn. Zoals voorbeeldzinnen die ik soms kan gebruiken, bijvoorbeeld: ‘Ik vind het vervelend dat je steeds blijft aandringen, ik wil dat je er nu over ophoudt.’

Meer houvast gekregen

Nog steeds probeer ik iedere dag drie feel-goodmomenten in te vullen. Als ik me heel slecht voel, lukt dat niet altijd. Ik heb mezelf ook aangeleerd dat ik doelen voor de dag maak: boodschappen doen, werken, koken, en me daarnaast niet druk maak om andere dingen. Hierdoor krijg ik meer houvast. Ik ben niet zo’n stabiel iemand en dat zal ik ook nooit worden. Ik ben wel een leuk mens hoor! – lacht – De behandelgroep was super en nu moet, en gá, ik het zelf doen.”

Feedback