"Ik werd steeds onzekerder en emotioneler. Ik maakte me druk om de kleinste dingen en trok alles me heel persoonlijk aan."
Jonge vrouw zit tegen boom in bos

Esther kon niet stoppen met piekeren

Esther kon niet meer stoppen met piekeren. Dagenlang was de 22 jarige studente aan het piekeren – dit deed ze écht over van alles. Daardoor kon ze niet meer genieten van haar leven. Lees hier hoe Esther van haar probleem af is gekomen.

Piekeren over alles

Esther kon wel uren piekeren – dag in, dag uit. Dit deed ze al jaren lang over allerlei onderwerpen. Dit waren soms grote dingen, maar ook vooral de kleine dingen.

“Ik piekerde al heel lang. Over sociale dingen die gepland stonden of over wat ik nog moest doen voor mijn studie. Ook maakte ik me zorgen over een simpel ritje in de auto of hoe ik eruit zag die dag. Eigenlijk echt over álles.”

Door al het piekeren dacht ze soms zelfs dat ze gek zou worden van het piekeren zelf. Dit leidde tot somberheid en prikkelbaarheid. Via de huisarts werd ze aangemeld bij de BasisGGZ van Lentis.

Onzeker & emotioneel

Ik werd steeds onzekerder en emotioneler. Ik maakte me druk om de kleinste dingen en trok alles me heel persoonlijk aan. Daarnaast ging ik alle conflicten uit de weg en had ik veel behoefte aan bevestiging van anderen. Ik had van alles geprobeerd om me beter te voelen. Maar het lukte me niet om grip te krijgen op het piekeren.

Gegeneraliseerde angststoornis

Ik wilde leren omgaan met het piekeren, op deze manier zou ik beter met mijn problemen om kunnen gaan. Ik wilde besluitvaardiger worden en steviger in mijn schoenen staan. Mijn behandelaar vertelde dat mijn klachten pasten bij een gegeneraliseerde angststoornis en dat cognitieve gedragstherapie mij zou kunnen helpen, zowel op kantoor als online.

De behandeling

Door de behandeling heb ik geleerd om me niet meer te laten meeslepen door mijn piekergedachten. Achteraf was het vaak niet nodig om zo te piekeren en me zo onzeker te voelen. Ik heb nu grip op de situatie. Ik kan de ‘problemen’ van een afstandje bekijken en bijsturen. Ik ben ook besluitvaardiger, dit geeft me veel rust. Daarnaast raadde mijn behandelaar aan om mindfulness te gaan doen, ook dit heeft me erg geholpen.

Ik vond de gesprekken met mijn behandelaar fijn. Ze luisterde naar me en ik heb goede adviezen gekregen. Ik ben heel anders naar mijzelf gaan kijken. Ook het werken in de online modules vond ik prettig. Ik ben erg blij dat ik de stap heb gezet naar de BasisGGZ.

Feedback