'Ik werd veel gepest, onder de duim gehouden en heb weinig liefde mogen ontvangen.'
Lyn op de fiets

Hoe Lyn met behulp van mindfulness grip kreeg op haar belevingswereld

Zolang ze zich kan herinneren heeft Lyn gebotst met andere mensen. Pesterijen, buitensluiting en (seksuele) mishandelingen hebben een grote impact op haar gehad. Dat uitte zich in een laag zelfbeeld, een melancholische insteek, angst en automutilatie. Op 21-jarige leeftijd kreeg ze bij Lentis behandelingen voor depressie, PTSS en stemmingswisselingen die neigden naar een vorm van bipolaire stoornis. Tijdens haar cursus mindfulness bij Lentis bloeide ze op en ze beleeft hier nog altijd steun aan, al zijn haar klachten nog (in lichtere mate) aanwezig.

Angst en neerslachtigheid

“De klachten waar ik mee te maken heb zijn veelal af te leiden van wat ik van jongs af aan mee heb gemaakt. Ik werd veel gepest, onder de duim gehouden en heb weinig liefde mogen ontvangen. Ik heb hierdoor een laag zelfbeeld ontwikkeld en een angst voor andere mensen. Hierbij komt dat ik, wat men noemt, hyper sensitief ben; ik merk meer dingen op dan andere mensen en voel dingen intenser. In mijn geval vooral de nare dingen. Ik heb altijd het idee dat ik overal alert moet zijn, opdat niemand mij onverwachts pijn kan doen. Met name in de buurt van mannen ben ik bang, bang dat ze mij als lustobject beschouwen in plaats van een volwaardig persoon. Ik ben ook erg bekwaam in het zien van ‘duistere randjes’; ik kan overal wel een naar aspect bij bedenken en voelen. Deze insteek is enorm vermoeiend en schadend, zowel mentaal als fysiek in de vorm van automutilatie.”

Grip met mindfulness

“Toen ik bij Lentis de juiste behandelaar vond waarmee ik gelijkgestemdheid ervoer, kreeg ik de cursus mindfulness aangeboden. Mindfulness is een hulpmiddel om beter in het hier en nu te komen, zonder oordeel. Ik kreeg hierdoor meer bewustzijn van wat er in mij om ging. Wanneer er een nare gedachte als ‘wat heb ik toch een hekel aan mijzelf’ door mijn hoofd ging, kon ik voor mijzelf even op pauze gaan. In plaats van meegezogen te worden met de gedachte -en de gedachten die zouden kunnen volgen- kon ik ernaar kijken, alsof ik naar een boom die voor mij stond keek. Op die manier schiep ik ruimte tussen mij en de gedachte, wat een enorm verschil maakte in de beleving van het denken zelf. Een enorm verschil in het beleven van alles. Ik was die gedachte niet, de gedachte kwam gewoon even langs. Ik mocht er met vriendelijkheid naar kijken, uiteindelijk mocht ik er zelfs even (geforceerd) om lachen en het vervolgens los laten.”

Meer begrip, doeltreffende heling

“Dit nieuwe ervaren, het zijn in het hier en nu, brengt mij heel veel. Beetje bij beetje krijg ik grip op mijn neerslachtigheid en mijn angsten. Ik hoef er niet meer door overspoeld te raken, ik kan er ruimte tussen scheppen om vanuit daar een keuze te mogen maken. Zo kan ik er ook voor kiezen een bepaald gevoel te ‘omarmen’. Wanneer ik een kwaad persoon zie, word ik snel bang en maak ik mij klein. Door met de mindfulness techniek in het hier en nu te komen, kan ik naar mijn reactie kijken. Het onderzoeken; waar zit het gevoel? Mag ik het omarmen? Mag ik het troosten? Het mag er zijn, het is er al. Hierdoor komt de heling van binnenuit, wat naar mijn idee enorm doeltreffend is. De heldere inzichten die ik krijg maken ook dat ik mijn klachten beter uit kan leggen aan naasten. Hoe beter ik het kan verwoorden, hoe meer begrip ik kan laten ontstaan.”

Meer weten over mindfulness?

Bij sommige klachten kun je terecht bij Lentis voor een gratis online training. Ook voor mindfulness hebben we een training voor je beschikbaar. Deze training werkt goed als jouw klachten niet te ernstig zijn. Het is dan mogelijk je klachten te verminderen en soms zelf volledig onder controle te krijgen.

Disclaimer

De ervaringsverhalen op deze site zijn allemaal van cliënten of oud-cliënten. Om privacyredenen maken we gebruik van gefingeerde namen en foto’s.

Feedback