Corona buisje

Medewerkers en patiënten in coronatijd

Het coronavirus zet Lentis behoorlijk op zijn kop. Mensen met psychische klachten kunnen het juist nu moeilijker krijgen. Je sociale kring wordt kleiner, er zijn minder mogelijkheden om afleiding te zoeken. Daarom zetten we alles op alles om onze zorg zo goed mogelijk door laten lopen.

Natuurlijk willen we ons houden aan de regels van de regering. Dat is niet eenvoudig. We werken met alle disciplines samen binnen Lentis om de zorg zo goed mogelijk te organiseren. Hoe we dat doen? Een toelichting.

Behandelingen op de polikliniek

Binnen Lentis waren we al flink op weg om online hulp te bieden. Vanaf het moment dat cliënten niet meer langs mochten komen op de polikliniek, hebben we hier nog meer vaart achter gezet. Een groot gedeelte van de behandelaren is overgestapt op beeldbellen om zo contact te houden met hun cliënten.

Ook hebben we vier nieuwe zelfhulpmodules beschikbaar gesteld. Deze zijn specifiek gericht op problemen waar je nu tegenaan kunt lopen. Zoals ‘Mentaal sterk tijdens de coronacrisis’, voor mensen die last hebben van gevoelens van angst en onzekerheid, en ‘Blijf thuis, blijft fit’ om je te helpen thuis te werken en om gezond te blijven.

Afdelingen voor coronapatiënten

In korte tijd zijn twee locaties ingericht waar cliënten worden opgenomen die besmet zijn met het coronavirus. Dit zijn mensen die te ziek zijn voor verzorging op een afdeling of thuis, maar ‘te goed’ voor een opname in het ziekenhuis. Er is een locatie op Dennenoord in Zuidlaren, in het Medisch Centrum. Daar is plek voor 14 personen. De andere locatie is in Groningen, in het Heymanscentrum. Daar kunnen 10 personen terecht. In het Heymanscentrum zijn nog eens acht plekken beschikbaar gesteld voor cliënten die én coronabesmet zijn én palliatieve zorg nodig hebben. Beide locaties zijn aangemeld bij het Regionaal Overleg Acute Zorg. Dat houdt in dat ook besmette personen die niet bij Lentis of Dignis in zorg zijn, op de locaties opgenomen kunnen worden.

Hygiëne in de kliniek

In de kliniek ligt de nadruk op strikte hygiënemaatregelen. Hiervoor zijn beschermende middelen beschikbaar gesteld. Deze worden gebruikt wanneer we vermoeden dat een patiënt corona heeft. Daarnaast proberen we nu zo min mogelijk patiënten over te plaatsen naar andere klinieken of instellingen. We waren en blijven een zorginstelling met grote maatschappelijke waarde. We nemen dus ook nog steeds mensen op. Wél volgen we strikte richtlijnen om te achterhalen of nieuwe patiënten lichamelijk gezond zijn. Bekijk hieronder in een vlog van een aantal medewerkers van onze kliniek in Winschoten hoe zij omgaan met de coronamaatregelen.

Hoe gaat het verder?

Op dit moment onderzoeken we hoe we de zorg binnen 1,5 meter afstand van elkaar kunnen organiseren. Op sommige plekken zijn er initiatieven genomen om toch weer patiënten en cliënten te kunnen zien. Wat werkt goed? Wat betekent dat voor de inrichting van de locaties? En voor de patiënten/cliënten en medewerkers? Zodra hier meer over bekend is, delen we dat op deze plek!

  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback