Patiëntenvertrouwenspersoon

Heb je vragen of klachten waar je met jouw behandelaars niet uitkomt, dan kun je terecht bij de patiëntenvertrouwenspersoon (pvp). De pvp kan je informatie geven over jouw rechten en plichten als cliënt in de geestelijke gezondheidszorg. De pvp kan je ook helpen bij klachten over jouw verblijf in een ggz-instelling, over de behandeling of behandelaars. De pvp behartigt je belangen zoals je die zelf ziet, en doet niets zonder jouw toestemming. Bovendien is de pvp onafhankelijk: hij of zij werkt niet voor Lentis, maar voor de landelijke Stichting PVP.

Vragen en klachten

Je kunt alle vragen stellen die te maken hebben met jouw rechten en plichten als cliënt in de geestelijke gezondheidszorg. De pvp zal je zo goed mogelijk informeren en adviseren. Veelgestelde vragen zijn:

  • kan ik andere medicijnen krijgen?
  • moet ik medicijnen accepteren?
  • mag ik van de afdeling af?
  • kan ik ontslagen worden tegen mijn wil?
  • mag ik mijn dossier inzien?
  • kan ik zomaar gesepareerd worden?

En welke klachten?

Je kunt bij de pvp terecht met elke klacht over jouw verblijf, de behandeling en het behandelend team of de behandelende arts. Vaak worden klachten opgelost door een gesprek met de hulpverleners. Dat kun je samen met de pvp doen, of je kunt de pvp vragen het gesprek namens jou te voeren. Maar je kunt ook een klacht indienen bij de klachtencommissie van de instelling. De pvp adviseert en helpt je bij iedere stap die daarvoor nodig is.

Contact met de PVP

De pvp luistert tijdens het gesprek naar uw vraag en kan misschien meteen antwoord geven. Zo niet, dan besluit u samen met de pvp wat deze gaat ondernemen om u te helpen een antwoord op uw vraag te vinden of uw klacht op te lossen.
De pvp heeft een geheimhoudingsplicht, zonder uw toestemming praat hij/zij niet met anderen over u.

Contact met de pvp

Informatie over hoe je de pvp kunt bereiken is op elke afdeling van Lentis en haar zorggroepen beschikbaar, in folders en op een poster. Ook kun je de pvp op de afdeling ontmoeten, want de pvp bezoekt afdelingen regelmatig. Je mag altijd contact met de pvp opnemen, ook als dat nodig is onder therapietijd of als je gesepareerd bent.

Bij Lentis werken twee pvp-en:

Marieke Rosing, mobiel 06 – 54 31 55 42

Maandag: Kliniek Groningen
Dinsdag: wisselend op verschillende locaties
Woensdag: Universitair Centrum Psychiatrie (UCP)
Donderdag: Kliniek Winschoten

Adresgegevens:

Mevrouw M. Rosing
Mr. D.U.  Stikkerlaan 3
9675 AA Winschoten

Irma de Ronde, mobiel 06 – 48 98 11 36 of 050 409 7461.

Maandag, dinsdag, en donderdag aanwezig voor Zuidlaren, Uithuizen, Delfzijl en Stadskanaal.

Adresgegevens:

Mevrouw I. de Ronde
(Economiegebouw)
Postbus 128
9470 AC Zuidlaren

Helpdesk landelijke Stichting PVP

Als je een pvp wilt spreken en de plaatselijke pvp is afwezig, dan kun je contact opnemen met de landelijke helpdesk van de Stichting PVP. Dat kan telefonisch of per mail, maar ook anoniem via de chat. Indien mogelijk wordt de vraag of klacht direct via de chat afgehandeld. Mocht er persoonlijke of telefonische ondersteuning nodig zijn en je gaat daarmee akkoord, dan kan dat alsnog worden geregeld.

Contact gegevens landelijke helpdesk

Telefoon 0900 – 444 88 88.
E- mail: helpdesk@pvp.nl
Website en chat: www.pvp.nl

De landelijke helpdesk van de Stichting PVP is open op werkdagen van 10.00 tot 16.00 uur en zaterdagmiddag van 13.00 tot 16.00 uur. De chat is open van maandag t/m donderdag van 19.00 tot 21.00 uur en is bereikbaar via www.pvp.nl

 

  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback