Patiëntenvertrouwenspersoon

Ben je opgenomen bij Lentis en heb je een vraag of klacht waar je met je behandelaars niet uitkomt? Dan kun je advies of bijstand krijgen van de patiëntenvertrouwenspersoon (pvp). Hij of zij kan je informatie en advies geven over je rechten als cliënt en je ondersteunen bij het oplossen van een klacht.

Dit geldt per 1-1-2020:
Ben je niet opgenomen maar krijg je ambulante zorg van Lentis? Dan kun je alleen een beroep doen op de pvp voor advies of bijstand wanneer je te maken krijgt of gaat krijgen met verplichte zorg (mogelijke dwang en/of drang).

De pvp behartigt je belangen zoals je die zelf ziet, en doet niets zonder jouw toestemming. Bovendien is de pvp onafhankelijk: hij of zij werkt niet voor Lentis, maar voor de landelijke Stichting PVP.

Heb je als ambulante cliënt van Lentis niet te maken met verplichte zorg (mogelijke dwang en/of drang), dan zal de pvp je doorverwijzen naar de klachtenfunctionaris van Lentis.

Vragen en klachten

Je kunt alle vragen stellen die te maken hebben met jouw rechten en plichten als cliënt in de geestelijke gezondheidszorg. De pvp zal je zo goed mogelijk informeren en adviseren. Veelgestelde vragen zijn:

  • kan ik andere medicijnen krijgen?
  • moet ik medicijnen accepteren?
  • mag ik van de afdeling af?
  • kan ik ontslagen worden tegen mijn wil?
  • mag ik mijn dossier inzien?
  • kan ik zomaar gesepareerd worden?

En welke klachten?

Je kunt bij de pvp terecht met elke klacht over jouw verblijf, de behandeling en het behandelend team of de behandelende arts. Vaak worden klachten opgelost door een gesprek met de hulpverleners. Dat kun je samen met de pvp doen, of je kunt de pvp vragen het gesprek namens jou te voeren. Maar je kunt ook een klacht indienen bij de klachtencommissie van de instelling. De pvp adviseert en helpt je bij iedere stap die daarvoor nodig is.

Contact met de PVP

De pvp luistert tijdens het gesprek naar uw vraag en kan misschien meteen antwoord geven. Zo niet, dan besluit u samen met de pvp wat deze gaat ondernemen om u te helpen een antwoord op uw vraag te vinden of uw klacht op te lossen.
De pvp heeft een geheimhoudingsplicht, zonder uw toestemming praat hij/zij niet met anderen over u.

Contact met de pvp

Informatie over hoe je de pvp kunt bereiken is op elke afdeling van Lentis en haar zorggroepen beschikbaar, in folders en op een poster. Ook kun je de pvp op de afdeling ontmoeten, want de pvp bezoekt afdelingen regelmatig. Je mag altijd contact met de pvp opnemen, ook als dat nodig is onder therapietijd of als je gesepareerd bent.

Bij Lentis werken twee pvp-en:

Cocky Oppelaar: locatie Groningen
Telefoon: 06-470 90 517
E- mail: . c.oppelaar@pvp.nl
Bereikbaar op ma, di, do en vr

Post:
Cocky Oppelaar, pvp
Hereweg 78a
9725 AG Groningen

Carla Andringa: locatie Zuidlaren, Hamrikheem Groningen en Winschoten.
Telefoon: 06 – 199 859 60 of 050 409 7461.
E-mail: c.andringa@pvp.nl
Bereikbaar op ma t/m do.

Post:
Carla Andringa, pvp
Economiegebouw
Postbus 128
9470 AC Zuidlaren

Helpdesk landelijke Stichting PVP

Als je een pvp wilt spreken en de plaatselijke pvp is afwezig, dan kun je contact opnemen met de landelijke helpdesk van de Stichting PVP. Dat kan telefonisch of per mail, maar ook anoniem via de chat. Indien mogelijk wordt de vraag of klacht direct via de chat afgehandeld. Mocht er persoonlijke of telefonische ondersteuning nodig zijn en je gaat daarmee akkoord, dan kan dat alsnog worden geregeld.

Contact gegevens landelijke helpdesk

Telefoon 0900 – 444 88 88.
E- mail: helpdesk@pvp.nl
Website en chat: www.pvp.nl

De landelijke helpdesk van de Stichting PVP is open op werkdagen van 10.00 tot 16.00 uur en zaterdagmiddag van 13.00 tot 16.00 uur. De chat is open van maandag t/m donderdag van 19.00 tot 21.00 uur en is bereikbaar via www.pvp.nl

 

  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback