groei

Best Value binnen Lentis

Best Value Procurement (BVP) is een aanpak die uitgaat van de meeste waarde voor de laagste prijs. Aanbieders krijgen de kans om hun expertise maximaal te laten zien.

Zo krijgen aanbieders de ruimte om zich van elkaar te onderscheiden. BVP is gebaseerd op de volgende principes:

  • meeste waarde tegen de laagst mogelijke kosten
  • vergroten van winst voor de leveranciers
  • verminderen van risico’s door gebruik expertise en transparantie
  • minimaliseren van communicatie, besluitvorming en transacties
  • luisteren, begrijpen en stroomlijnen in plaats van management, controle en inspectie
  • gezamenlijk risicodossier en wekelijkse rapportages

De ontwikkeling van Best Value in de zorg

Twee leden van de Inkoop afdeling van Stichting Lentis zijn eind 2011 begonnen met BVP-aanbestedingen. De eerste via een georganiseerde masterclass. Daarna is Lentis doorgegaan met deze methodiek. Gedurende die periode waren deze twee Inkopers de ambassadeur en trekker voor en van de BVP-aanbestedingen. Hoe meer ervaring er werd opgedaan hoe bekender de resultaten en de methode werd binnen de organisatie. Nu bijna drie jaar later en vijf BVP-aanbestedingen later is de organisatie overtuigd dat deze methode werkbaar en geschikt is voor Lentis. De methodiek wordt nu definitief verankerd in de organisatie.

Rendement van BVP

Binnen de care sector (GGZ en V&V) is sinds eind 2011 Stichting Lentis met deze Inkoopmethodiek actief aan het inkopen. De afgelopen 2½ jaar zijn er vijf aanbestedingen middels Best Value Procurement (BVP) uitgevoerd met verrassende resultaten. Hogere kwaliteit, betere service en ook nog eens lagere kosten. Gemiddeld 25% lager dan begroot. Best Value Procurement, ook wel Prestatie-Inkoop genoemd, is een nieuwe wijze van aanbesteden waarbij de inschrijver haar expertise maximaal kan laten zien. Het nieuwe inkopen biedt ruimte voor de toegevoegde waarde en innovatieve ideeën van de inschrijvers.

Kennisdeling in de zorgsector

De kern bij BVP is dat een aanbestedende dienst doelstellingen formuleert en voor de wijze waarop die doelstellingen worden gerealiseerd kan vertrouwen op de beste expert voor de betreffende opdracht. De beste expert wordt geselecteerd aan de hand van zijn visie op de opdracht, de mate waarin hij risico`s voor opdrachtgever beheersbaar maakt en de toegevoegde waarde die hij kan inbrengen. Hoe complexer de materie, hoe meer waarde zal BVP brengen. Binnen Stichting Lentis is sinds dit jaar het Best value Kernteam actief. Dit kernteam, bestaande uit 7 gecertificeerde personen, heeft als doelstelling om Best Value binnen de zorgsector te introduceren.

Kennissessie Best Value 25 augustus 2014

Op 25 augustus heeft Stichting Lentis in samenwerking met de vereniging Best Value Nederland de eerste kennissessie in de zorg georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomst is in het kort de methodiek, filosofie en werkwijze van Best Value besproken en toegelicht. Tevens zijn de resultaten van de vijf reeds gehouden aanbestedingen besproken. Op de bijeenkomst waren bijna honderd geïnteresseerden aanwezig. De bijeenkomst is beoordeeld met een 7,5. 98% van de respondenten heeft aangegeven de kennissessie bij anderen aan te bevelen.

Bekijk voor meer informatie de presentatie van de kennissessie van 25 augustus 2014.

Kennissessie Best Value 24 november 2014

Als vervolg op de geslaagde bijeenkomst van 25 augustus vond in samenwerking met de Vereniging Best Value Nederland op 24 november 2014 de volgende kennissessie plaats in Zuidlaren.

Tijdens deze tweede bijeenkomst nam het Best Value kernteam van Lentis je mee in de wereld van de prestatie-onderbouwing en het risico- en kansendossier. Onder leiding van Guido Koreman (Best Value Expert A) bespraken we de vele aspecten van dit onderwerp. Na een korte toelichting ontvingen de deelnemers een uitgewerkte prestatie-onderbouwing en een risico- en kansendossier. Tijdens de workshop werden deze documenten eerst individueel beoordeeld. Hierna ging elke groep de documenten in consensus scoren. Tenslotte bespraken we plenair de uitkomsten.

Bekijk voor meer informatie de Presentatie Kennissessie 24-11-2014 BVP Guido Koreman

Kennissessie Best Value 2 maart 2015

In samenwerking met de Vereniging Best Value Nederland organiseert Lentis op maandag 2 maart 2015 voor de derde keer een interessante kennissessie. Tijdens deze bijeenkomst neemt Jeroen van der Rijt (Best Value Expert A+) je mee in de wereld van Best Value binnen het Sociaal Domein.

  • Maandag 2 maart 2015
  • Van 13.00 tot 17.00 uur
  • Theater De Kimme te Zuidlaren (gelegen op het Dennenoordterrein van Lentis)

In deze derde bijeenkomst neemt het Best Value kernteam van Lentis je mee in de wereld van Best Value en Zorginkoop. Achmea heeft in 2014 via Best Value de borstkankeroperaties en staaroperaties ingekocht. Onder leiding van Jeroen van de Rijt (Best Value Expert A+) gaan we in op de vele aspecten van dit traject.

Voorwaarden bij aanmelding

  • Bij aanmelding gaat u akkoord met deze voorwaarden
  • Aanmelden is gratis
  • Annuleren kan gratis tot 1 dag voor de bijeenkomst (wij kunnen dan geïnteresseerden op de wachtlijst nog uitnodigen)
  • Bij no-show of annuleren op dezelfde dag brengen wij € 25,- (exclusief BTW) administratie- en organisatiekosten in rekening
  • U gaat akkoord dat uw e-mailadres gebruikt mag worden om u op de hoogte te houden over relevante zaken en ontwikkelingen op het gebied van Best Value. Indien u dit niet wilt, kunt u dit aangeven onderaan het aanmeldingsformulier
  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback