Home Poliklinieken Kortdurende generalistische GGZ (Basis GGZ)

Kortdurende generalistische GGZ (Basis GGZ)

Bij psychische klachten ga je vaak eerst naar de huisarts. Samen met jou kijkt de huisarts of je geholpen kan worden door de praktijkondersteuner, of dat je wordt doorverwezen naar Lentis.

Bij de Basis GGZ van Lentis behandelen we psychische klachten zoveel mogelijk in een kortdurend traject. Samen met jou bepalen we hoe de behandeling eruit gaat zien. We bespreken hoeveel gesprekken er nodig zijn en wat je van ons kunt verwachten.  

Voor wie is de Basis GGZ bedoeld?

Je kunt terecht bij de Basis GGZ als je je somber, angstig of gespannen voelt. En als deze gevoelens je beperken in de dingen die je voorheen graag deed. Met een intensief, kortdurend traject bij de Basis GGZ voorkom je dat je klachten erger worden en kun je meestal snel weer verder met je leven.

Wanneer je eerder in behandeling bent geweest bij de Specialistische GGZ (bijvoorbeeld bij een FACT-team of op de Specialistische poli), dan kun je nazorg krijgen in de Basis GGZ. Zo kun je herhalen wat je geleerd hebt en een terugval voorkomen. 

Hoe ziet een traject bij de Basis GGZ eruit?

Kom je in behandeling bij de Basis GGZ van Lentis? Dan wil je natuurlijk weten waar je aan toe bent. Hieronder laten we zien hoe het behandeltraject bij de Basis GGZ eruit ziet. 

Je bent in gesprek met je huisarts en deze heeft je doorverwezen naar Lentis. Nadat jouw verwijzing door Lentis is ontvangen, krijg je een vragenlijst opgestuurd. We bekijken of jouw hulpvraag goed aansluit bij de Basis GGZ. Is dit het geval? Dan krijg je een bevestiging van je aanmelding: vanaf dat moment sta je op onze wachtlijst. Tot aan je behandeling bij Lentis blijft je huisarts (of andere verwijzer) jouw aanspreekpunt.

De intake is de eerste stap naar jouw behandeling. Het is een kennismaking tussen jou en je behandelaar. Er kan ook een tweede behandelaar aansluiten. Tijdens de intake wordt je hulpvraag besproken en kijken we welke behandeling hier het beste bij past. Samen stellen we een behandelplan op. De intake duurt ongeveer één uur.

Jouw hulpvraag is helder en je komt in behandeling bij de Basis GGZ. Hoe je behandeling eruit ziet, is afhankelijk van je hulpvraag. De behandeling duurt tussen de vier en tien gesprekken. Deze voer je altijd met dezelfde behandelaar. Tussen de gesprekken door heb je de mogelijkheid om in een speciale online omgeving meer informatie te lezen, een dagboek bij te houden of oefeningen te doen.  

Wanneer je behandeling ten einde loopt, kijk je samen met je behandelaar of de behandeling heeft gewerkt en of je jouw doelen hebt bereikt. Je kunt zonder hulp weer verder en hebt daar vertrouwen in. Jij en/of je naasten weten goed hoe je een eventuele terugval herkent en wat je dan moet doen.

De behandeling eindigt met een vragenlijst. Er gaat ook een eindbrief naar jouw verwijzende zorgverlener. Vanaf dat moment ligt de zorg weer bij je huisarts. Je kunt nog wel bij het online platform met je dagboek en oefeningen. 

Welke behandelingen biedt de Basis GGZ?

Basis GGZ Lentis heeft een uitgebreid behandelaanbod. Er zijn dus veel mogelijkheden om te kijken wat goed bij jouw situatie past. Hieronder vind je een aantal mogelijke behandelingen.

Je behandeling online volgen

Je hebt de mogelijkheid om bij Lentis je behandeling volledig online te krijgen. We noemen dit Lentis Online. Je hoeft dan niet meer naar een locatie van Lentis te komen, maar hebt contact via ons online behandelplatform MijnLentis. We bieden effectieve zorg waar en wanneer jij dat wilt, vanuit een comfortabele en veilige omgeving. De behandeling van Lentis Online is geschikt voor veel uiteenlopende klachten, zoals angst, depressieve gevoelens of ADHD.

Nadat je bent aangemeld, vragen we je of je de behandeling volledig of deels online wilt doen. Een voordeel van een volledig online behandeling is dat je sneller bij ons terecht kunt.

Locaties en wachttijden

Basis GGZ Lentis heeft verschillende locaties. Hieronder zie je de locaties met per locatie de wachttijd.

Wat vinden cliënten van onze behandelingen?

Wij willen onze cliënten zo goed mogelijk helpen. Om de kwaliteit van onze zorg te verbeteren, luisteren we goed naar onze patiënten. Hiervoor maken we onder meer gebruik van de landelijke vragenlijst ‘Consumer Quality Index’ (CQI vragenlijst). We vragen cliënten om aan het eind van hun behandeling deze vragenlijst in te vullen. Zo meten we de ervaringen van cliënten. De resultaten, die anoniem en vertrouwelijk behandeld worden, gebruiken we om de zorg te verbeteren. Lees hier meer over de kwaliteit van zorg en cliëntwaardering.

Voor 2022 gaven cliënten ons de volgende cijfers:

Bejegening: 9,7

Samen beslissen: 9,4

Uitvoering behandeling: 8,8

Informatie behandeling: 8,8

Rapportcijfer (score 1-10): 8,5

Veelgestelde vragen

Behandeling bij Basis GGZ Lentis wordt meestal vergoed door je zorgverzekering. We raden je aan om dit voorafgaand aan de intake bij je verzekeraar te checken. Je verzekeraar brengt wel eigen risico in rekening. Lees hier meer over kosten en de vergoeding van onze zorg.