Omgaan met ADHD

Omgaan met ADHD

Geen afleiding

ADHD kan je flink beperken in het dagelijkse leven. Als kind heb je bijvoorbeeld problemen met leren op school en als volwassene moeite je te concentreren op je werkzaamheden. Het kan in dat geval helpen je werkplek zo in te richten dat je niet snel afgeleid raakt. Ontdek onder welke omstandigheden jij het beste werkt.

Kennis en voorlichting

Vergroot je kennis over ADHD. Zorg ook dat mensen die belangrijk voor je zijn er genoeg over weten. Probeer de verschijnselen van ADHD te leren herkennen. Dat helpt je om een beeld te krijgen van het effect dat ADHD op je leven heeft. Het helpt om er grip op te krijgen.

Praten

Veel mensen schrikken van iemand met psychische klachten en reageren afwijzend. Bepaal daarom zelf wat je wel en niet vertelt. Vertel oppervlakkige kennissen een beperkte versie en reserveer het complete verhaal voor mensen die dichtbij staan.

Structuur creëren

Zorg voor structuur in je dagen. Bijvoorbeeld door vaste slaap- en eettijden, vaste werkdagen, sportactiviteiten en behandeling. Neem niet te veel hooi op je vork.

Plan hulp

Mensen met ADHD zijn doorgaans niet goed in het maken van een planning en stellen vaak taken uit. Koop daarom bijvoorbeeld een whiteboard of krijtbord voor in huis. Op het bord kun je opschrijven welke klussen je de komende dagen moet doen en wat de deadline hierbij is.

 

  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback