man-op-een-bankje

Tips bij een angststoornis

De volgende tips kunnen je helpen om jouw angstklachten te verminderen.

Tips angst

  • Bespreek je angsten met je vrienden of familie. Je hoeft je er niet voor te schamen.
  • Zoek hulp, blijf niet met de klachten zitten.
  • Kijk eerlijk naar het effect van de angst op je leven, probeer het niet af te zwakken.
  • Schrijf in een dagboekje op wanneer je last hebt van angstgevoelens. Zo kan je jouw angst meer in kaart brengen.
  • Vermijd situaties die angst opwekken niet. Probeer deze situaties juist aan te gaan, hoe zwaar dit is ook is. Uiteindelijk zal je angst hierdoor juist afnemen.
  • Onderneem ontspannende activiteiten, zoals wandelen of sporten.
  • Vermijd stimulerende middelen zoals alcohol en cafeïne. Deze kunnen je angst versterken.

Tips voor naasten

  • Heb begrip voor de angst van de ander, ook al kan jij je niets bij deze angst voorstellen.
  • Probeer de angst niet weg te praten. Voor de ander is deze angst zeer aanwezig en reeël.
  • Probeer de ander aan te sporen om dingen te blijven doen, maar dwing hem of haar er niet toe.
  • Stimuleer de ander in het zoeken van professionele hulp.
  • Leven met iemand met een angststoornis is zwaar. Als het je te veel wordt, zoek dan ook (professionele) steun.
  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback