‘Je moet soms even uit een denderende trein stappen om tot jezelf te komen.’
Lees het verhaal van Peter
Man met burn-out in park

Burn-out

Bij een burn-out heb je te lang te veel van jezelf gevraagd. Je voelt je zowel geestelijk als fysiek volledig uitgeput en opladen lukt niet meer. Hierdoor kan je niet meer functioneren. De kleinste taken zijn al te veel gevraagd en dat kan zorgen voor gevoelens van falen.

Als je een burn-out hebt, dan heb je vaak ook veel klachten die voorkomen bij een depressie. Zo voel je je vaak somber, lusteloos en heb je last van schuldgevoelens. De ziektebeelden zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden. Een belangrijk verschil is dat een burn-out ontstaat als gevolg van langdurige overbelasting, terwijl een depressie ook kan ontstaan zonder overbelasting.

Hoe ontstaat een burn-out?

Een burn-out ontstaat heel geleidelijk. Vaak vraag je al jarenlang te veel van jezelf door een baan die voor jou veel stress oplevert. Ook kan de combinatie van werk en een gezin of een heftige gebeurtenis ervoor zorgen dat je over je eigen grenzen heen gaat.

Hierdoor ontstaan spanningsklachten. Je bent voor en na je werk erg moe, geprikkeld of piekerig. Je ergens rustig op concentreren is erg lastig. Dit zijn eerste signalen dat je lichaam te weinig tot rust komt. Vaak spelen karaktereigenschappen als perfectionisme, plichtgetrouwheid, geen ‘nee’ kunnen zeggen of idealisme hier een rol.

Als je te weinig aandacht besteedt aan de signalen van je lichaam en op dezelfde manier door blijft (over)leven, loop je het risico om overspannen te worden. Of een stap erger: je riskeert een burn-out. Heb je het vermoeden dat je tegen een burn-out aanzit? Doe dan onze burn-out test.

Symptomen burn-out

Als je al jarenlang overbelast bent, dan is de kans groot dat allerlei fysieke en mentale klachten ontstaan.

Symptomen van een burn-out zijn o.a.:

  • Lichamelijke en geestelijke uitputting
  • Slechte concentratie
  • Gespannen gevoel
  • Depressieve gevoelens
  • Slaapklachten

Hiernaast kunnen ook lichamelijke symptomen als duizeligheid, hoofdpijn, benauwdheid, nekklachten voorkomen.

Behandeling burn–out

Om te herstellen van een burn-out is veel rust nodig. Lentis biedt verschillende kortdurende behandelingen aan, waarin jou geleerd wordt bronnen van stress te herkennen en hoe hier mee om te gaan.

Online zelfhulp burn–out

Ook kun je onze online zelfhulp proberen. Deze kan jou helpen wanneer jouw klachten niet te ernstig zijn. Deze trainingen zijn niet bedoelt als een vervanging van een behandeling door jouw huisarts of behandelaar.

Burn-out test

Herken je jezelf hierin? Doe dan onze burn-out test. Het is belangrijk om bij burn-out verschijnselen op tijd in te grijpen. Lentis kan je helpen om een burn-out te voorkomen. Bekijk ook onze tips.

  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback