'Stress heeft nu veel minder vat op me.'
Lees het verhaal van Peter
Man met burn-out in park

Behandeling burn-out

Om te herstellen van een burn-out is veel rust nodig. Een burn-out verdwijnt niet door enkel de stressfactoren weg te nemen. Door de jarenlange spanningen is je energieniveau flink aangetast en het kost tijd om dat te herstellen. Maar wat te doen bij een burn-out? Er zijn meerdere opties. Lentis biedt verschillende kortdurende behandelingen aan, die zich richten op het herkennen van en anders omgaan met jouw bronnen van stress.

Oplossingsgerichte therapie

Oplossingsgerichte therapie is een gesprekstechniek waarbij we uitgaan van eigen kracht en zelfredzaamheid in plaats van tekortkomingen en klachten. We brengen de gewenste situatie samen in kaart en we zoeken naar kleine, haalbare stappen die gezet kunnen worden om die situatie te bereiken. We hebben oog voor oplossingen en we kijken naar kwaliteiten die je al hebt, maar misschien nog te weinig gebruikt.

Cognitieve gedragstherapie

Een therapie die Lentis veel gebruikt bij een burn-out is cognitieve gedragstherapie. Deze therapie gaat uit van het idee dat de manier waarop je denkt, invloed heeft op hoe je je voelt. We sporen bepaalde denkpatronen en bijbehorend gedrag bij jou op die geleid hebben tot de burn-out. Vervolgens leer je om die denkpatronen en gedragingen te herkennen en ze te veranderen.

Daarbij leer je vaardigheden aan, die jou helpen in een situatie waar je veel stress van krijgt. Denk aan vaardigheden als het vergroten van je assertiviteit, ‘nee’ durven zeggen of het verbeteren van je timemanagement of conflicthantering. Doorgaans leidt inzicht in de oorzaken van je burn-out ertoe dat je ander werk wilt gaan doen, een baan vinden die beter bij je past. Vaak gaat het roer om.

Hartcoherentie

Hartcoherentie is een behandeling gericht op het verminderen van stress. Tijdens de individuele sessies word je je bewust van de kenmerken van stress. Je richt je aandacht op je hartstreek en leert een regelmatige ademhaling aan. Daarbij helpt het om positieve emoties op te roepen. Deze techniek leer je vervolgens toe te passen in stressvolle omstandigheden. Tijdens de behandeling wordt feedback gegeven over de ‘hartcoherentie’ via een computerprogramma (biofeedback).

Wil je meer weten over deze behandeling? Lees het ervaringsverhaal van Peter over hartcoherentie.

Mindfulness

Bij mindfulness based inzichttherapie leer je om meer in contact te zijn met je lichaam. Als je je aandacht beter bij het ‘hier en nu’ hebt, ben je je meer bewust van je lichaam en is het makkelijker om aan te voelen wanneer je over grenzen gaat. Als je je eigen mogelijkheden en beperkingen inziet en accepteert, helpt dat om effectiever met moeilijkheden om te gaan en gezondere keuzes te maken.

De behandeling van een burn-out wordt niet vergoed vanuit de zorgverzekering. Zie het overzicht van behandelingen die niet vergoed worden.

  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback