'Een manager op je werk kun je niet sturen, maar op je eigen leven heb je wél invloed.'
Lees het verhaal van Peter
Man met burn-out in park

Burn-out voorkomen

Om een burn-out te voorkomen is het belangrijk om in jouw drukke leven je eigen grenzen goed te bewaken. Vraag niet steeds te veel van je zelf, maar bouw rustmomenten in en zorg dat je voldoende beweegt. Probeer de signalen van stress bij je zelf te herkennen en neem ze serieus. Wil je zelf alvast testen of je mogelijk een burn-out hebt? Doe dan de online zelftest van Lentis en lees de onderstaande tips om een burn-out te voorkomen.

Geef toe dat je een probleem hebt

Het is soms erg moeilijk om aan je zelf toe te geven dat je een probleem hebt. Als je collega’s of vrienden de werkdruk aankunnen, dan kan jij dat toch ook? Dat is een verkeerde gedachte. Iedereen heeft een ander energieniveau, talenten, zwakheden en karaktereigenschappen. Hierdoor is een bepaalde situatie voor de ene persoon goed vol te houden, terwijl een ander er aan onderdoor gaat.

Praat erover

Het helpt om vrienden of collega’s in vertrouwen te nemen door met ze te delen dat je denkt een burn-out te hebben. Praten lucht op! En misschien merk je dat je niet de enige bent bij wie het soms even allemaal te veel is. Hardop denkend ontdek je eerder hoe erg je klachten zijn.

Wie weet kan een vriend of collega meedenken in oplossingen. Bespreek samen wat de oorzaken zijn van je oververmoeidheid. Hoe zou je bepaalde dingen anders kunnen aanpakken? Ervaringen en tips van naasten geven inzicht en kunnen je goed helpen bij je herstel.

Mindfulness

Een tip om meer bewust te worden van je eigen lichaam, is een cursus mindfulness. Je leert hierin beter te luisteren naar de stress-signalen van je lichaam. Hierdoor grijp je makkelijker in als je over je grenzen gaat. Daarbij is een les mindfulness een moment van ontspanning en tijd voor jezelf.

Cursus of therapie

Als je merkt dat je je zelf blijft overbelasten, is een kortdurende behandeling bij een psycholoog erg leerzaam. Samen met een psycholoog spoor je de oorzaken van stress op en leer je hoe je hier anders mee omgaat. Als je het moeilijk vindt om je eigen grenzen aan te geven bij bijvoorbeeld je baas, partner of in het gezin, biedt Lentis assertiviteitscursussen aan.

Zelfhulp

Je kan ook thuis aan de slag gaan met Lentis online zelfhulp. Lentis heeft voor veel voorkomende problemen, waarbij de klachten niet te ernstig zijn, een gratis en anonieme training. Met de online zelfhulp is het mogelijk om je klachten te verminderen of zelfs volledig onder controle te krijgen. Bekijk hier welke behandelingen Lentis online beschikbaar heeft.

Aan de slag

  • Schrijf op wat stress bij je veroorzaakt. Wat kost veel energie en wat kun je daaraan veranderen?
  • Schrijf op wat jou energie geeft en maak daar iedere week tijd voor.
  • Ga na of het realistisch is wat je van jezelf vraagt. Niemand is perfect.
  • Stel grenzen voor jezelf en zeg ‘nee’ als het je te veel wordt. Zorg dat je dit durft.
  • Praat met je partner of een goede vriend(in) over je gevoelens en problemen. Praten lucht op!
  • Beweeg een half uur per dag, bijvoorbeeld fietsen, zwemmen of wandelen.
  • Zorg voor ontspanning en rust. Yoga, meditatie of muziek luisteren? Zoek je eigen manier.
  • Zorg ervoor dat je voldoende slaapt, gezond eet, niet te veel koffie en alcohol drinkt en niet rookt.
  • Probeer een vast dagritme aan te houden met niet te weinig, maar ook niet te veel slaap.
  • Accepteer dat zaken in het leven soms niet lopen zoals je zou willen.
  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback