‘De bedoeling van je opname is eigenlijk dat je als je naar huis gaat, weer kunt functioneren.'
Lees het verhaal van Petra
Depressieve vrouw

Behandeling bij depressie

Een depressie is over het algemeen goed te behandelen. Heb je neerslachtige gevoelens, maar weet je niet zeker of je depressief bent? Doe dan eerst de depressie test. Blijkt uit de test dat je mogelijk kampt met een depressie, lees dan verder hoe Lentis je hierbij kan helpen. Een behandeling tegen een depressie begint eerst bij je huisarts, die jou doorverwijst naar een hulpverlener, bijvoorbeeld een psycholoog bij Lentis.

Lentis is voorkeursaanbieder voor depressiezorg. Wij zijn beoordeeld als één van de vijf beste aanbieders voor depressiezorg in Nederland.

Meer over beste depressiezorg

De meest gebruikte behandelingen voor depressies zijn:

Cognitieve gedragstherapie

Een therapie die Lentis veel gebruikt bij depressies is cognitieve gedragstherapie. Deze therapie gaat uit van het idee dat de manier waarop je denkt, invloed heeft op hoe je je voelt. We sporen bepaalde denkpatronen en bijbehorend gedrag, die jouw depressie veroorzaken, samen op. Vervolgens leer je om die denkpatronen en gedragingen te herkennen en ze te veranderen.
Ook wordt aandacht besteed aan je dagstructuur.

Interpersoonlijke psychotherapie (IPT)

Een andere effectieve behandelmethode is interpersoonlijke psychotherapie (IPT). IPT gaat uit van de veronderstelling dat mensen andere mensen nodig hebben om zich goed te voelen. Een depressie kan ontstaan als de relatie met iemand anders ernstig verstoord wordt, bijvoorbeeld door het overlijden van een geliefde of kind. Als conflicten in sociale contacten de aanleiding vormen richten we de therapie daarop.

Aanvullende hulpmiddelen

Medicatie geeft bij sommige cliënten een goed resultaat. In overleg met ons kunnen er antidepressiva voorgeschreven worden. Ook zijn er andere, of aanvullende therapieën mogelijk, zoals sociale vaardigheidstrainingen en het leren doen van stemming verhogende activiteiten, zoals hardlopen. Als je sport, maakt je lichaam het stofje endorfine aan, waar je je gelukkiger door voelt. Sporten zal in eerste instantie niet hetgeen zijn waar je zin in hebt bij een depressie, maar vergeet niet dat je van sporten energie krijgt. Je doorbreekt hiermee een vicieuze cirkel.

  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback