jongen-in-park-bij-water

Omgaan met een DIS

Leven met een dissociatieve identiteitsstoornis is niet makkelijk. Ook voor jouw naasten kan het erg moeilijk zijn. Hieronder vind je enkele tips die jou en je naasten mogelijk helpen om met een DIS om te kunnen gaan.

Tips dissociatieve identiteitsstoornis

  • Vraag steun aan vrienden, familie en je eventuele partner wanneer je daar behoefte aan hebt.
  • Teken of schrijf je gevoelens op. Je kunt bijvoorbeeld een dagboek bijhouden. Dat kan soms helpen om meer inzicht te krijgen in je verschillende identiteiten.
  • Vermijd het gebruik van alcohol en drugs.
  • Zoek professionele hulp om je dissociatieve identiteitsstoornis te behandelen en om met je stoornis te leren omgaan. Blijf niet alleen met je klachten zitten.
  • Lees meer over je stoornis en kom desgewenst in contact met lotgenoten. Caleidoscoop is een patiëntenvereniging voor en door mensen met een dissociatieve stoornis en betrokken. Meer informatie kun je vinden op hun website.

Tips voor naasten

  • Zoek informatie op over DIS om meer inzicht in de stoornis te krijgen.
  • Probeer begrip te tonen en een luisterend oor te bieden aan je zoon, dochter, partner of vriend(in) met een dissociatieve identiteitsstoornis. Het is daarvoor belangrijk om een veilige omgeving te creëren.
  • Probeer een steun te zijn voor de ander maar realiseer je dat jij geen professionele hulpverlener bent.
  • Raak je naasten niet onverwacht of ongevraagd aan. Iemand met DIS kan vanwege zijn of haar trauma problemen hebben met intimiteit.
  • Let goed op jezelf en schakel wanneer nodig hulp in zodat je erover kunt praten. Wanneer je zoon, dochter of partner een dissociatieve identiteitsstoornis heeft, kan dit voor jou erg heftig zijn.
  • Kom desgewenst in contact met lotgenoten. Caleidoscoop is een patiëntenvereniging voor en door mensen met een dissociatieve stoornis en betrokken. Meer informatie kun je vinden op hun website.
  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback