Jongen in park bij water

Omgaan met nachtmerries

Nachtmerries kunnen je flink in beslag nemen. Blijf er niet alleen mee rondlopen maar zoek hulp om jouw nachtmerries te overwinnen. Hieronder vind je alvast enkele tips die jou en je eventuele partner mogelijk helpen om met een nachtmerriestoornis om te kunnen gaan.

Tips nachtmerriestoornis

  • Lees meer over een nachtmerriestoornis en de behandelmogelijkheden. Realiseer je dat het mogelijk is om je nachtmerriestoornis te behandelen.
  • Praat over je nachtmerriestoornis met je partner, vrienden en/of familie. Het kan een opluchting voor je zijn wanneer je over je klachten kan praten.
  • Houd een dagboekje bij waarin je bijvoorbeeld opschrijft wanneer je last hebt van je nachtmerries, wat er precies in je nachtmerries gebeurt en hoe jij je daarna voelt. Dit kan jou en je behandelaar meer inzicht in je stoornis geven.
  • Probeer een regelmatige slaapritme aan te houden. Ga elke dag op ongeveer dezelfde tijd naar bed en sta op ongeveer dezelfde tijd op.
  • Drink voor het naar bed gaan geen koffie, alcohol of andere cafeïnehoudende drank, zoals cola en energiedrinks. Vermijd ook (zwaar) eten ‘s avonds.
  • Zorg voor een rustige slaapkamer met een prettige slaaptemperatuur.
  • Blijf niet alleen met je klachten rondlopen maar maak een afspraak met je huisarts. Hij of zij kan jou doorverwijzen om jouw nachtmerriestoornis te behandelen.

Tips voor naasten

  • Lees meer over nachtmerriestoornissen. Dit kan helpen om jouw naaste met een nachtmerriestoornis beter te begrijpen.
  • Probeer begrip te tonen en een luisterend oor te bieden aan je naaste, maar realiseer je dat jij geen professionele hulpverlener bent.
  • Stimuleer je partner om naar de huisarts te gaan en motiveer je naaste om de behandeling vol te houden.
  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback