Vrouw kijkt nadenkend

Tips orthorexia

Orthorexia kan ernstige gevolgen hebben en het is erg belangrijk om steun te zoeken bij vrienden of familie en een professionele behandelaar. Je vindt het misschien lastig om te erkennen dat je een eetstoornis hebt. De volgende tips om met orthorexia om te gaan kunnen jou mogelijk helpen.

Tips orthorexia

  • Lees meer over orthorexia en de gevolgen van obsessief bezig zijn met gezond eten. Je zult je dan ook realiseren dat jij zeker niet de enige bent met deze eetstoornis.
  • Praat over je eetstoornis met een goede vriend(in), je partner of je ouders. Het kan helpen om jouw stoornis te leren erkennen.
  • Probeer eerlijk naar jezelf te zijn. Beheerst eten jouw leven? Vermijd je feestjes vanwege het eten? Eet je steeds minder verschillende producten? Vind jij het eetpatroon van anderen slecht en ongezond?
  • Probeer een afspraak met je huisarts te maken, ook al vind je dat eng. Orthorexia kan zeer ernstige gevolgen hebben en het is daarom belangrijk dat je hulp krijgt. Je staat er niet alleen voor.

Tips voor naasten

Wanneer een vriend(in), familielid of partner orthorexia heeft kan dat erg moeilijk zijn. Als naaste zie je dat het slecht gaat met je dierbare, maar het is vaak moeilijk tot hem of haar door te dringen. Ook kan het in het begin moeilijk zijn om orthorexia te herkennen, omdat de obsessie met gezond willen eten er langzaam in kan sluipen. Dit kan het extra lastig maken om met je naaste over jouw zorgen te praten. Hieronder vind je enkele tips die jou mogelijk helpen om met je naaste met orthorexia om te kunnen gaan.

  • Probeer een steun te zijn voor je vriend(in) of kind, maar realiseer je dat je geen professionele hulpverlener bent.
  • Probeer je naaste los te zien van de eetstoornis en laat weten dat je er altijd voor hem of haar bent.
  • Lees meer over orthorexia. Dit kan helpen om meer inzicht in orthorexia te krijgen en te realiseren dat jouw dierbare niet de enige is met orthorexia.
  • Stimuleer je naaste om professionele hulp te zoeken. Je kunt bijvoorbeeld voorstellen om samen naar de huisarts te gaan.
  • Probeer ook goed op jezelf te letten. Wanneer je het moeilijk hebt, praat dan met mensen met wie jij je zorgen over jouw kind of vriend(in) kan delen.
  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback