nadenkende-man-bij-water

Paniekstoornis tips

Wanneer je lijdt aan een paniekstoornis is het belangrijk om hulp te zoeken. Je hoeft het niet alleen op te lossen. De volgende tips kunnen helpen tijdens een paniekaanval.

Paniekaanval tips

  • Realiseer je dat je klachten ongevaarlijk zijn. Je bent niet ziek, het zijn gevoelens van angst.
  • Bedenk je dat de angst tijdens een aanval vanzelf weer minder wordt
  • Probeer rustig te ademen
  • Zoek afleiding. Kijk bijvoorbeeld naar je omgeving, drink water, tel in je hoofd tot honderd
  • Bespreek je angsten met je vrienden of familie. Je hoeft je er niet voor te schamen
  • Vermijd situaties die angst opwekken niet. Probeer deze situaties juist aan te gaan, uiteindelijk zal je angst hierdoor juist afnemen.
  • Onderneem ontspannende activiteiten, zoals sporten of wandelen.
  • Vermijd stimulerende middelen zoals alcohol en cafeïne. Deze kunnen een paniekaanval uitlokken.

Tips voor naasten

  • Heb begrip voor de angst van de ander, ook al is deze in jouw ogen zeer overdreven.
  • Probeer de angst van de ander niet weg te praten. De angst is voor de ander zeer reëel.
  • Probeer de ander aan te sporen om dingen te blijven ondernemen, maar dwing hem of haar er niet toe.
  • Stimuleer degene in het zoeken van professionele hulp.
  • Leven met iemand met een angststoornis is zwaar. Als het je te veel wordt, zoek dan (professionele) steun.
  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback