Vrouw bij water met kantoorgebouwen

Perfectionisme

Als je nauwkeurig te werk gaat probeer je kwaliteit te leveren. Voor sommige functie, banen of taken kan dat er handig zijn. Een beetje perfectionistisch zijn kan geen kwaad. Niets is zo fijn als waardering krijgen voor je harde werk en bevlogen inzet. En af en toe de beste zijn, is hartstikke leuk. Het kan echter negatief uitpakken wanneer je perfectionisme nastreeft uit angst om het fout te doen, anderen teleur te stellen of omdat je jezelf anders waardeloos vindt. Dit kan zorgen voor verlamming en stilstand. Als perfectionist ben je vaak meer bezig met je fouten dan met je successen. Echt genieten van je perfecte prestaties zit er dus ook niet in. 

Leven met perfectionisme

Af en toe de kantjes eraf lopen, een risico nemen of een fout maken is prima. Mensen die het ver geschopt hebben maken ook fouten. En misschien zijn ze door die fouten wel geworden wat ze zijn. Wie niet waagt, wie niet wint, tenslotte. Je perfectionistische aard loslaten is niet eenvoudig, maar wel de moeite waard. Het leidt tot een meer ontspannen levenshouding, minder schuldgevoel, meer creativiteit en een positievere kijk op het leven. In tegenstelling tot wat de perfectionist denkt, gaat het niet ten koste van je prestaties: je creëert juist ruimte om te groeien.

Tips – omgaan met perfectionisme

We hebben een aantal tips voor je om je perfectionistische aard te leren loslaten:

  • Probeer je zelfbeeld niet afhankelijk te laten zijn van je prestaties
  • Zie feedback / kritiek als een mogelijkheid om te leren en niet als aanval
  • Sta er elke dag bij stil dat niemand verwacht dat je perfect bent
  • Wees reëel en ga op zoek naar het optimale resultaat binnen de mogelijkheden die je hebt
  • Geef jezelf complimenten, ook als het resultaat niet helemaal perfect is
  • Neem risico’s, doe eens iets waarvan je niet zeker weet of het wel gaat lukken
  • Ga eens voor een 7 in plaats van een 10
  • Beoordeel niet alleen het eindresultaat, maar waardeer ook het proces en wat je daarin hebt geleerd en ervaren
  • Ga iets nieuws leren, bijvoorbeeld een muziekinstrument. Je went zo aan het maken van fouten
  • Let op de reacties van anderen als je iets fout doet. Vaak hebben anderen begrip en niet alleen kritiek

Professionele hulp bij perfectionisme

Extreem perfectionisme kan leiden tot eenzaamheid, burn-outangst en depressie. Neem contact op met je huisarts als je perfectionisme je hindert in je dagelijks leven of je het idee hebt dat er meer aan de hand is. Je kunt terecht bij Lentis voor professionele hulp bij perfectionisme, neem voor meer informatie contact op met de informatieservice van Lentis.

Telefonisch en anoniem contact

  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback