6360 website-lentis

Leven met piekeren

Soms ben je ’s ochtends na een nacht piekeren nog steeds gespannen en zet het piekeren door. Sterker nog, het piekervirus verspreidt zich en dingen die eerst geen probleem waren worden het nu wel. Piekeren wordt een gewoonte en beheerst steeds meer je leven. Langzaam maar zeker word je een piekeraar.
Piekeraars zijn zorgelijk, negatief, angstig en gespannen. Ze hopen dat het gepieker (‘nadenken’) leidt tot oplossingen of nieuwe inzichten. Dat gebeurt niet. Piekeren lost namelijk niks op. Reden genoeg dus om ermee te stoppen.

Oorzaken Piekeren

Piekeren kan ook te maken hebben met onder andere:

Heb je al een tijd lang last van piekeren en heb je het vermoeden dat je last van één van bovenstaande problemen hebt? Doe dan de zelftest. De test geeft je een duidelijk beeld of je mogelijk last hebt van psychische problemen. Je kan de uitslag van de test uitprinten en meenemen naar je huisarts. De huisarts kan je vervolgens doorverwijzen.

Wat is de zelftest?

De zelftest is een online test van Lentis, die met grote zorgvuldigheid is samengesteld door ervaren psychologen. De uitslag van de test is geen definitieve diagnose, maar geeft een beeld van je huidige toestand. Blijf niet te lang in je eentje met klachten rondlopen, maar neem contact op met je huisarts.

Ook als de test een probleem tegenspreekt, maar jij je toch zorgen maakt over je klachten, adviseren wij je contact op te nemen met de huisarts. De huisarts kan samen met jou kijken wat er aan de hand is en je mogelijk doorverwijzen naar Lentis.

Het is niet gek om contact op te nemen met je huisarts als je kampt met piekeren. Neem jezelf en jouw klachten serieus en zorg goed voor jezelf.

  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback