Jonge vrouw tijdens winter

Tips postnatale depressie

Wanneer je lijdt aan postnatale depressie is het belangrijk om hulp te zoeken. Je hoeft het niet alleen op te lossen.  De volgende tips kunnen je helpen om de klachten van je depressie te verminderen.

Tips voor jezelf

  • Neem je sombere gevoelens serieus.
  • Accepteer je sombere gevoelens. Je zit niet op een roze wolk. Dit is vervelend, maar wel de realiteit. Het helpt niet bij je herstel om je hiertegen te verzetten.
  • Praat met anderen over je gevoelens en angsten. Je hoeft je niet te schamen, veel jonge moeders maken dit door.
  • Vraag hulp. Het kan zijn dat je nu meer hulp nodig hebt van je familie of je partner. Durf hierom te vragen.
  • Probeer rust te nemen.
  • Wees lief voor jezelf. Het is niet erg om fouten te maken als moeder. Je leert het met vallen en opstaan.

Tips voor naasten

  • Toon begrip. Praat met de nieuwe moeder over haar gevoelens, gedachten en angsten. Geef haar het gevoel dat ze al haar negatieve gevoelens met jou kan delen zonder dat jij dit veroordeelt.
  • Neem de depressieve gevoelens serieus, probeer haar gevoel niet af te zwakken of weg te praten met adviezen en tips.
  • Probeer de jonge moeder te helpen met praktische zaken. Biedt bijvoorbeeld aan om te helpen in huishouden of om op de baby te passen. Zo heeft de jonge moeder meer rust, met of zonder baby.
  • Het kan zijn dat de jonge moeder vaak naar jou uitvalt. De uitbarstingen horen bij haar depressie. Probeer het je niet te persoonlijk aan te trekken.
  • Als je je zorgen maakt, neem dan contact op met de huisarts.
  • Leven met iemand met een postnatale depressie kan zwaar zijn. Als het je te veel wordt, zoek dan ook (professionele) steun.
  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback