Jonge man bij bos

Omgaan met PTSS

Een PTSS kan je leven ontwrichten. Je bent angstig, gespannen en herinneringen aan het trauma kunnen zich opeens opdringen. Het kan zijn dat je niet meer kan werken of naar school kan gaan. Ook kunnen je relaties met anderen moeizaam worden. Het is van belang om hulp te zoeken bij een PTSS. Lentis kan je deze hulp bieden. Ook kan je hulp vragen aan je huisarts en steun zoeken bij lotgenoten of familie of vrienden. Zelf zijn er ook een aantal dingen je kan doen om de invloed van PTSS op je leven te verminderen.

Tips voor omgaan met PTSS

  • Geef jezelf de tijd. Het verwerken van een trauma kost over het algemeen veel tijd.
  • Sta stil bij je trauma. Je wil het liefst gedachten aan de gebeurtenissen wegdrukken, zodat je maar niet de angst en pijn hoeft te voelen. Dit is begrijpelijk, maar dat zorgt niet voor herstel. Laat het trauma tot je doordringen. Dit kan bijvoorbeeld door erover te schrijven of het te tekenen.
  • Praat met anderen over datgene wat je hebt meegemaakt. Doe dit met mensen die je vertrouwt of met lotgenoten. Doe je verhaal ondanks de pijn die het veroorzaakt. Ga er niet vanuit dat mensen het vervelend vinden om je verhaal te horen. Het kan goed zijn dat ze er zelf niet naar durven vragen. Hoe vaker je het vertelt, hoe gemakkelijker het je af zal gaan.
  • Doe dingen die je voor het trauma ook leuk vond. Pak je hobby weer op, sport, spreek af met vrienden. Verzet je gedachten zonder dat je ze onderdrukt.
  • Verdoof je lichaam niet met alcohol en drugs. Dit neemt de pijn niet weg. Een gezond lichaam draagt bij aan je herstel. Hou een normaal dag en nachtritme en eet gezond.
  • Om van een PTSS af te komen is het van belang dat je professionele hulp zoekt. Vraag naar de mogelijkheden bij je huisarts of neem direct contact op met Lentis. Samen zoeken we naar een geschikte behandeling voor jouw PTSS.

Tips voor naasten

Leven met iemand met PTSS heeft een grote impact op het leven van naasten. Hoe kan je iemand hier zo goed mogelijk bij helpen zonder er zelf aan onder door te gaan? Hieronder een aantal tips:

  • Laat iemand met PTSS zijn of haar verhaal doen. Ook al hoor je het verhaal voor de zoveelste keer, blijf aandachtig luisteren. Oordeel niet. Iemand met PTSS is er mee geholpen om regelmatig zijn verhaal te doen.
  • Schep geen valse verwachtingen. Zeg niet dat het ‘snel over zal zijn’ of dat diegene ‘er vast snel over heen is’. Dit is niet realistisch. Het kost tijd om te herstellen van een trauma. Ook kan dit ervoor zorgen dat degene met PTSS het zichzelf kwalijk neemt wanneer het herstel niet snel genoeg gaat. Hij zou er immers nu al wel over heen moeten zijn.
  • Het vertrouwen in een veilige wereld is bij iemand met PTSS weg. Daarom is het van belang om open en eerlijk te zijn tegen iemand met PTSS. Kom afspraken na en houd een in vertrouwen verteld verhaal voor jezelf.
  • Vraag wat degene met PTSS van jou verwacht. Wees eerlijk of je aan deze verwachting kan voldoen.
  • Kan je de pijn van de ander niet meer aan? Weet je niet meer wat je moet doen om iemand te steunen? Zoek hulp voor jezelf of zoek steun bij lotgenoten.
  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback