Man en vrouw in het park bij een meer

Slaapproblemen – Insomnia

Insomnia betekent letterlijk ‘geen slaap’. Veel mensen hebben weleens een periode last van slaapproblemen. Zo kan het zijn dat je moeilijk inslaapt, weinig slaapt, vaak wakker wordt of erg vroeg wakker wordt. Deze periode gaat vaak vanzelf weer over en heeft vaak te maken met tijdelijke periodes van stress. Sommige mensen hebben echter last van chronische slapeloosheid. Wanneer je hier last van hebt, is het goed om hulp te zoeken.

Heb jij drie nachten of meer per week moeite met slapen? En duren deze slaapproblemen langer dan drie maanden? Dan kan het zijn dat jij last hebt van insomnia.

Waar komt je slaapprobleem vandaan?

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor insomnia, zo kun je verkeerde slaapgewoontes ontwikkelen door overmatig gebruik van alcohol en slaappillen of te lang in bed liggen. Slapeloosheid kan ook te maken met onderliggen psychische problemen.

Behandeling slaapproblemen

Wanneer je last hebt van langdurige slapeloosheid is het belangrijk om hulp te zoeken. Een veel gebruikte behandelmethode bij slapeloosheid is cognitieve gedragstherapie.

Zelftest slaapproblemen

Heb je last van slapeloosheid en denk je dat dit te maken kan hebben met een onderliggende psychische oorzaak? Doe dan de zelftest, deze test laat zien of je mogelijk last hebt van psychische problemen.

Online zelfhulp en tips

Wanneer je last hebt van slapeloosheid kunnen onze tips je nachtrust bevorderen. Deze adviezen zijn makkelijk uit te proberen. Ook kunnen de online zelfhulp modules je helpen je klachten te verminderen of helemaal van je slaapproblemen af helpen.

  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback