Man en vrouw in het park bij een meer

Professionele hulp bij slaapproblemen

Wanneer je last hebt van langdurige slapeloosheid is het belangrijk om hulp te zoeken. Neem contact op met je huisarts, hij of zij kan je doorverwijzen naar een behandelaar. Je hoeft dit niet alleen op te lossen.

Cognitieve gedragstherapie

Een veel gebruikte behandelmethode bij slapeloosheid is cognitieve gedragstherapie. Cognitieve gedragstherapie gaat ervan uit dat de manier waarop je denkt invloed heeft op wat je voelt en wat je durft te doen. Door gebruik te maken van verschillende technieken leer je met cognitieve gedragstherapie negatieve denkpatronen om te buigen en je gedrag te veranderen.

Samen met je behandelaar ga je de factoren die aan jouw slapeloosheid bijdragen in kaart brengen. Je leert inzien welke factoren en gedachten jouw belemmeren in je slaap en hoe je deze zelf kan beïnvloeden. Zo werk je samen met jouw therapeut aan het doorbreken van jouw vicieuze cirkel van slapeloosheid.

Groepsbehandeling

Ook biedt Lentis een groepsbehandeling aan voor mensen die last hebben van slaapproblemen en nachtmerries. Hier krijg je advies over hoe je beter kan slapen en welke gewoontes je kan veranderen.

Online zelfhulp

Wanneer je klachten niet al te ernstig zijn, kan je bij Lentis een gratis online training volgen voor je slaapproblemen. Je werkt tijdens training aan het verminderen van je klachten. Deze training is niet bedoeld als vervanging van een behandeling bij je huisarts of behandelaar. De online zelfhulp training werkt vooral als je klachten niet te ernstig zijn.

  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback