Man en vrouw in het park bij een meer

Tips – omgaan met slaapproblemen

Wanneer je last hebt van slapeloosheid kunnen onderstaande tips je nachtrust bevorderen. Deze adviezen zijn eenvoudig uit te proberen.

  • Hou een vast ritme aan. Sta elke ochtend op dezelfde tijd op.
  • Blijf niet te lang in bed liggen. Zorg ervoor dat je maximaal 8 uur in bed ligt, ook al heb je slecht geslapen.
  • Blijf niet liggen woelen. Wanneer je niet kan slapen binnen een half uur ga dan weer uit bed. Doe iets wat je ontspant, bijvoorbeeld een kopje thee drinken. Hierna kan je weer proberen in te slapen.
  • Zorg ervoor dat je overdag voldoende beweging hebt gehad.
  • Kijk niet op de wekker. Het zien van de wekker kan je onrust verergeren.
  • Ontspan voor het slapen gaan. Doe een uur voordat je gaat slapen geen inspannende geestelijke of lichamelijke activiteiten meer.
  • Bewaar je bed om in te slapen. Wanneer je wel leest of tv kijkt in bed doet dit dan niet langer dan een half uur.
  • Kijk een uur voordat je gaat slapen niet meer of je telefoon of tablet.
  • Doe ontspanningsoefeningen (bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen).
  • Probeer niet te piekeren. Op deze pagina vindt je tips om minder te piekeren.
  • Gebruik na 18:00 het liefst geen cafeïne en nicotine (thee, koffie, chocola, sigaretten) meer. Gebruik dit in ieder geval niet vlak voor het slapengaan.

Alcohol als slaapmutsje kan je slaapproblemen juist verergeren. Probeer dit te vermijden. Het is bij een slaapstoornis vooral van belang eerst te kijken naar onderliggende problemen zoals je leefstijl of stress. Heb je dan toch nog last van chronische slapeloosheid? Neem dan  contact op met je huisarts. Deze kan je doorverwijzen naar een geschikte behandelaar, blijf er niet te lang zelf mee rond lopen.

  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback