vrouw-leunt-tegen-boom

Omgaan met een sociale fobie

Wanneer je een sociale fobie hebt, is het belangrijk om hulp te zoeken. Je hoeft het niet alleen op te lossen. De volgende tips helpen je wellicht om met je fobie om te gaan.

Tips sociale fobie

  • Schaam je niet voor je sociale angststoornis en wees open naar vrienden of familieleden die jij vertrouwt. Zij kunnen steun bieden.
  • Door meer over sociale fobieën te lezen, leer je meer over je stoornis en kan het ook makkelijker worden om er met anderen over te praten.
  • Kijk naar hoe groot de invloed van de angst op je leven is, probeer eerlijk te zijn en je sociale fobie niet af te zwakken. Het is juist goed om hulp te zoeken.
  • Schrijf in een dagboekje op hoe je je voelt wanneer jij in de gevreesde situatie zit. Hoe reageer je? Wat denk je? Je kunt ook opschrijven wat je eventueel doet om de angst te verminderen.
  • Zoek (professionele) hulp voor je sociale fobie. Blijf niet alleen met je klachten zitten.
  • Vermijd de sociale situaties die angst opwekken niet, hoe moeilijk dit ook is. Wanneer je de situaties gaat ontwijken, kan de angst juist groter worden.

Tips voor naasten

  • Probeer begrip te hebben voor de sociale fobie van de ander en een luisterend oor te bieden.
  • Probeer de sociale fobie van de ander niet weg te wuiven. Dit kan zorgen dat hij/zij zich nog meer schaamt.
  • Wees erop voorbereid dat het niet altijd makkelijk is om iemand met een sociale fobie te herkennen. Wanneer je een sociale fobie hebt, wil je dat namelijk juist verbergen.
  • Probeer de ander wel aan te sporen om leuke activiteiten te ondernemen, maar dwing hem/haar er niet toe.
  • Probeer een steun te zijn voor de ander maar realiseer je dat jij geen professionele hulpverlener bent. Waak ervoor dat jij er zelf niet onderdoor gaat.
  • Je kunt de ander wél stimuleren om professionele hulp te zoeken om de sociale fobie te behandelen.
  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback