vrouw-leunt-tegen-boom

Symptomen van een sociale fobie

Wat zijn de kenmerken van een sociale fobie? Bij een sociale fobie heb je een extreme, aanhoudende angst voor bepaalde sociale situaties. Deze angst is buitenproportioneel groot en kan ook de vorm aannemen van een paniekaanval. De angst is geen verlegenheid of een ‘gezonde spanning’. Veel mensen vinden het bijvoorbeeld wel spannend om een speech te houden, maar liggen er niet van wakker of worden misselijk, trillerig en kortademig, zoals bij een sociale fobie.

In de gevreesde sociale situatie ben je bang dat:

  • Anderen jou niet aardig, goed of interessant vinden.
  • Je gaat trillen, blozen en niet uit je woorden komt.
  • Je last krijgt van lichamelijke klachten zoals misselijkheid.
  • Jij je raar of ongepast gaat gedragen.
  • Je niet goed genoeg presteert.
  • Anderen jou kritische beoordelen, uitlachen of afwijzen.

Vaak wordt je al angstig bij de gedachte dat je in de sociale situatie gaat komen waar je bang voor bent. Je probeert de situatie te vermijden door bijvoorbeeld je steeds ziek te melden voor de vergaderingen. Wanneer je er echt niet onderuit komt, doorsta je de situatie met een intense angst. Een ander kenmerk van de sociale fobie is dat je je ongelukkig voelt door je sociale fobie. Je gaat eronder gebukt.

Om van een sociale fobie te spreken, dien je minstens 6 maanden last te hebben van je klachten. Je bent niet één keertje bang, maar de sociale situaties roepen keer op keer een hevige angst op. Het is dus een terugkerend patroon. Ook mogen je klachten niet samenhangen met de bijwerkingen van medicijnen of met een andere psychische stoornis, zoals een gegeneraliseerde angststoornis.

Symptomen van een sociale fobie

Wanner je in de sociale situatie terecht komt waar jij bang voor bent, kun je last hebben van de onderstaande symptomen.

  • Een samengeknepen maag of misselijkheid
  • Blozen
  • Hyperventileren
  • Trillen over je hele lichaam
  • Overmatig zweten
  • Een droge keel
  • Hartkloppingen
  • Een black-out krijgen

Om deze vervelende angstklachten te voorkomen kun je de sociale situatie proberen te vermijden door het verzinnen van allerlei smoesjes. Je doet er alles aan om maar niet in de gevreesde situatie terecht te komen. Je bent bang voor het kritische oordeel van anderen en voor gek te staan. Ook kan het dat je bang bent voor het  lichamelijke klachten als trillen en blozen.

Het is belangrijk om met je angsten te leren omgaan en hulp te zoeken om je sociale fobie te overwinnen.

  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback