Oudere vrouw kijkt naar beneden

Omgaan met een specifieke fobie

Wanneer je een specifieke fobie hebt, is het belangrijk om hulp te zoeken. Je hoeft het niet alleen op te lossen. De volgende tips helpen je wellicht om met je fobie om te gaan.

Tips specifieke fobie

  •  Zoek (professionele) hulp en blijf niet alleen met je klachten zitten.
  • Kijk naar hoe groot het effect van de angst op je leven is, probeer eerlijk te zijn en je fobie niet af te zwakken.
  • Zoek steun en bespreek je angsten met je vrienden of familie. Je hoeft je er niet voor te schamen.
  • Vermijd situaties die angst opwekken niet. Probeer deze situaties juist aan te gaan, uiteindelijk zal je angst hierdoor juist afnemen.
  • Schrijf in een dagboekje op hoe je je voelt wanneer je met je angst wordt geconfronteerd. Je kunt ook opschrijven wat je doet om de angst te boven te komen.

Tips voor naasten

  • Probeer begrip te hebben voor de fobie van de ander.
  • Probeer de fobie van de ander niet weg te praten. Dit kan zorgen dat hij/zij zich nog meer schaamt.
  • Probeer de ander wel aan te sporen om dingen te blijven doen, maar dwing hem of haar er niet toe.
  • Probeer een steun te zijn voor de ander maar realiseer je dat jij geen professionele hulpverlener bent.
  • Je kunt de ander wél stimuleren om professionele hulp te zoeken.
  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback