jongen-in-park-bij-water

Gevolgen van agorafobie

Agorafobie kan jouw leven flink in de war schoppen. Wanneer je agorafobie hebt, vermijd je vaak steeds meer plaatsen waar je bang bent een paniekaanval te krijgen en niet ongezien kunt ontsnappen. Je vindt het eng om activiteiten buitenshuis te ondernemen en blijft daarom aan huis gekluisterd. Hierdoor voel je je steeds eenzamer en de kans bestaat dat je depressief wordt. Door binnen te blijven, kunnen je contacten met vrienden en familie verslechteren. Je gaat niet meer naar een restaurant, een avondje een film pakken of winkelen. Je werk of studie kan er ook onder lijden wanneer je de deur bijna niet meer uitkomt en op die manier afspraken mist.

Afhankelijk van anderen

Je afhankelijkheid van anderen groeit. Omdat je niet meer alleen naar verschillende openbare plaatsen durft, heb je altijd iemand nodig om bijvoorbeeld naar de winkel te gaan of met de trein te reizen. Hierdoor kun jij je ongemakkelijk voelen.

Schaamte

Daarnaast voel je schaamte en frustratie. Misschien schaam je je voor je angstige gedrag als trillen en hyperventileren. Of voor het feit dat jij niet zonder angst kan winkelen, een voetbalwedstrijd kan bezoeken of in een café iets kan drinken. Andere mensen gaan toch ook gewoon naar de supermarkt of naar een cafeetje? Deze schaamte kan een enorme last zijn. Het is daarom juist belangrijk om met mensen die je vertrouwt over jou agorafobie te praten en hulp te zoeken. Er is niets om je voor te schamen.

Vermijdingsgedrag

Je hebt misschien de neiging om de plekken en situaties waar jij angst voor hebt te vermijden. Je gaat niet meer naar de film, doet geen boodschappen meer en gaat niet meer op vakantie. Je doet er alles aan om maar geen angst te voelen, zo verschrikkelijk zijn die gevoelens van paniek. Hoewel het je wellicht lukt om vele plekken te vermijden, blijft de angst voor ‘de volgende paniekaanval’. Deze angst voor de angst gaat niet over door het vermijden van verschillende plekken. Het zorgt er juist voor dat je steeds meer plekken gaat vermijden die jou angst kunnen aanjagen en je kan geleidelijk in een isolement raken.

Je verdient de steun die jij nodig hebt. Stel het zoeken van hulp niet uit. Probeer steun te vragen van je omgeving  en hulp te zoeken bij een professionele behandelaar die jou kan helpen.

  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback