jongen-in-park-bij-water

Omgaan met agorafobie

Wanneer je agorafobie hebt, kun je je erg ongelukkig voelen. Gelukkig is er hulp. Je hoeft het niet alleen op te lossen. De volgende tips kunnen helpen om met je agorafobie om te gaan.

Tips agorafobie

  • Door meer over angst en agorafobie te lezen, leer je meer over je fobie en kan je er vaak ook makkelijker met anderen over praten.
  • Schaam je niet voor jouw agorafobie. Wees open naar vrienden of familieleden die jij vertrouwt. Zij kunnen steun bieden.
  • Schrijf in een dagboekje op hoe je je voelt wanneer je in paniek raakt. Hoe reageer je? Wat denk je? Je kunt ook opschrijven wat je eventueel doet om de angst te verminderen.
  • Probeer alcohol en cafeïne te mijden. Misschien voelt het alsof je door het gebruik ervan je lekker ontspannen voelt, maar dat duurt maar even. Door alcohol en cafeïne kun je gevoeliger worden voor het krijgen van een paniekaanval.
  • Vermijd de plekken en situaties die angst opwekken niet, hoe graag je dat waarschijnlijk ook wil. Wanneer je de situaties gaat ontwijken, leer je niet met je paniek omgaan en raak je steeds meer gebonden aan huis.
  • Zoek professionele hulp om je agorafobie te genezen of om met je fobie te leren omgaan. Blijf niet alleen met je klachten zitten.

Tips voor naasten

  • Probeer begrip te hebben en een luisterend oor te bieden.
  • Probeer de ander aan te sporen om activiteiten buitenshuis te ondernemen, maar dwing hem/haar er niet toe.
  • Probeer een steun te zijn voor de ander maar realiseer je dat jij geen professionele hulpverlener bent. Iemand met agorafobie kan erg op je leunen, bijvoorbeeld omdat hij niet alleen de deur uit wil. Pas daarom goed op jezelf.
  • Je kunt de ander stimuleren om professionele hulp te zoeken om de agorafobie te behandelen.
  • Wanneer iemand met agorafobie hulp heeft gezocht, probeer dan jouw naaste te stimuleren om de behandelingen vol te houden en te blijven oefenen met het opzoeken van angstsituaties.
  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback