Jonge vrouw gehurkt met handen voor hoofd op brug in natuur

Zelfmoordgedachten

Als je kampt met zware problemen en sombere gedachten in je leven, komt bij sommigen de gedachte aan zelfmoord wel eens opzetten. Je problemen zijn zo groot of onoverzichtelijk, dat er geen uitweg meer mogelijk lijkt. Zelfmoord lijkt de enige oplossing, maar dat is het zeker niet. Verzamel de moed om met dierbaren te praten over je gedachte aan zelfmoord. Zij kunnen je steunen. Heb je behoefte aan hulp? Neem dan contact op met Lentis.

Heb je direct hulp nodig?

Neem direct contact op met je huisarts of buiten kantoortijden met de huisartsenpost. Zij kunnen je doorverwijzen naar de crisishulp van Lentis zodat je direct hulp krijgt. Je kunt bij www.113online.nl ook terecht voor een crisis-chat of crisis-telefoon.

Als je al in behandeling bent bij Lentis, kun je contact opnemen met je behandelaar of contactpersoon. Buiten kantooruren kun je doorverbonden worden met de crisisdienst via het centrale nummer van Lentis: 088 – 114 00 00.

Praat erover

Praten lucht op. Deel je gedachten met een vriend, een familielid of iemand anders. Durf je het niet te zeggen? Schrijf het op een briefje en geef dat aan die persoon. Is er niemand in de buurt aan wie je je verhaal kwijt kunt? Je kunt met zelfmoordgedachten terecht bij de vrijwilligers van 113online, bel hiervoor gratis en anoniem (0900) 113 0 113.  Direct anoniem chatten kan ook. Voor vragen en informatie kun je mailen met Lentis via suicidepreventie@lentis.nl.

Lotgenoten

Je kunt ook gebruik maken van een forum waar je met lotgenoten kunt praten. Er zijn diverse mogelijkheden, kijk waar je zoal terecht kunt en wat bij je past:

  • Informatie en forum van 113 online: Landelijke website met een forum waar je anoniem kan kletsen met anderen.
  • Depressiviteit: Nederlands grootste depressieportaal met mogelijkheden tot lotgenotencontact en volop informatie.
  • Hulp in België: Website met crisis-chat en -telefoonnummer van Centrum ter Preventie van Zelfdoding uit België.

Professionele hulp bij zelfmoordgedachten

Je kunt leren omgaan met zelfmoordgedachten door te praten met een hulpverlener. Lentis neemt jouw gedachten serieus en kan je helpen om er grip op te krijgen. We kijken in de eerste plaats naar wat het beste bij jou past. Misschien zijn dat individuele gesprekken of juist gesprekken met lotgenoten. Neem contact op met je huisarts, deze kan je doorverwijzen naar Lentis. Lentis biedt naast crisishulp diverse behandelingen in Friesland, Groningen en Drenthe. Als je in een ander gedeelte van Nederland woont, kan je huisarts je verwijzen naar een zorgaanbieder in jouw omgeving.

Liever minder direct contact?

Er is veel mogelijk als je liever minder direct contact hebt. Je kunt online of via de telefoon praten met anderen, bijvoorbeeld via 113online. Hier werken vrijwilligers die weten waar je het over hebt. Ze luisteren graag naar jouw verhaal en kunnen je advies geven.

Telefonisch en anoniem contact

Tips – omgaan met zelfmoordgedachten

Tijdens nare periodes richt je je vaak op wat je niet fijn vindt aan jezelf of aan het leven. Het kan erg moeilijk zijn om nog iets positiefs te ontdekken. Het kan helpen om je gedachten op te schrijven en om afleiding te zoeken. Vermijd het gebruik van alcohol en/of drugs. Dit lijkt misschien even te helpen, de dip erna maakt het alleen maar erger.

Afleiding zoeken helpt! Doorbreek je gedachten met iets dat ontspannend voor je werkt. Wat vind je fijn om te doen? Dat kan iets kleins zijn. Juist de kleine dingen zorgen voor de lichtpuntjes in je dag. Een paar ideeën. Probeer ze uit en zie of het je helpt:

  • bellen, chatten of mailen met een vriend of bekende
  • vrienden of familie opzoeken
  • je lievelingsmuziek luisteren
  • sporten zoals hardlopen of spinning
  • fietsen of wandelen in het bos of aan zee
  • creatief bezig zijn: schilderen, tekenen, etc.
  • leuke sites opzoeken op internet
  • een warme douche of bad nemen
  • een fijne film kijken
  • in de tuin werken

Je kunt ook de volgende oefeningen eens proberen:

Na een zelfmoordpoging

Wat gebeurt er eigenlijk na een poging tot zelfdoding? Je wereld staat op zijn kop.

Grote kans dat je in het ziekenhuis ligt, met serieuze verwondingen of andere schade aan je lichaam. Herstel is afhankelijk van de ernst van je verwondingen. Je voelt je waarschijnlijk extreem vermoeid. Dit is normaal, na zo’n heftige ervaring. Misschien ben je kwaad omdat het mislukt is, of juist beschaamd. De poging zelf, de reacties van mensen, de reis naar het ziekenhuis en de nasleep zullen overweldigend zijn. Het goede nieuws is dat je de kans hebt om te herstellen en de bron van je negatieve gedachten aan te pakken. Als je een poging tot zelfdoding hebt gedaan krijg je vrijwel altijd een gesprek met een psycholoog of psychiater.

Je familie en vrienden

Voor familie en vrienden is een zelfmoordpoging van een geliefde vaak een enorme schok, ze kampen meestal met heftige gevoelens van verdriet en schuldgevoelens. Ze krijgen te maken met ziekenhuisbezoek, gesprekken met artsen en de zorg voor jou. Ze zullen je graag willen helpen, omdat ze van je houden en je niet kwijt willen.
Reken niet op langdurige aandacht van vrienden en bekenden. In de nasleep van een poging zullen veel mensen je willen helpen om je beter te voelen. Dit duurt gemiddeld één tot twee maanden, simpelweg omdat ze niet de noodzaak kennen van langdurige hulp aan hun naaste. De meeste mensen vinden dat je na verloop van tijd de draad ‘gewoon’ weer op moet pakken. Hier kunnen ze niets aan doen, het is te wijten aan onwetendheid: ze voelen niet wat jij voelt.

Er zijn veel mensen die zich zo voelen als jij. In ons land leiden letsels door zelfmoordpogingen jaarlijks tot 1500 doden, 15.000 behandelingen op de spoedeisende hulp en 9000 ziekenhuisopnamen.

Bronnen: National Alliance on Mental Illness (NAMI), World Federation for Mental Health (WFMH), RIVM

  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback