“De praktijkondersteuner is in dienst van Lentis en kent de mensen daar persoonlijk. Hij kan kijken wat bij iemand past.”
Huisarts De Lange

Huisarts De Lange over POH GGZ

Elske de Lange, huisarts in de Academische huisartsenpraktijk Groningen vertelt over haar ervaringen met een POH GGZ van Lentis sinds 2005.

Patiënten kunnen snel terecht

Ik vind het fijn dat patiënten binnen een week terecht kunnen bij de praktijkondersteuner. Dat korte lijnengevoel is belangrijk. Als je een probleem hebt, wil je graag snel geholpen worden. Ik verwijs vooral mensen met levensfase problematiek door naar de praktijkondersteuner. Dat gaat om dingen waar je verdrietig van kan worden zonder dat het een ernstig psychiatrisch probleem is. Dat kan bijvoorbeeld stress op het werk, ellende in de familie of scheidingsproblematiek zijn. De patiënt hoeft niet langdurig in therapie, maar kan laagdrempelig in dezelfde praktijk langs voor een aantal gesprekken. Vaak zijn er maar een paar behandelingen nodig om de patiënt te helpen.

Een afspraak is to-the-point

Als een patiënt wellicht tweedelijns zorg nodig heeft, verwijs ik hem of haar vaak eerst door naar de praktijkondersteuner om hem een goede plek voor de patiënt te laten zoeken binnen Lentis. De praktijkondersteuner is in dienst van Lentis en kent de mensen daar persoonlijk. Hij of zij kan kijken wat bij iemand past. Misschien is een groepstherapie of juist een specifiek persoon binnen Lentis geschikt voor iemand. Als ik zelf iemand doorverwijs, kan ik niet naar een specifiek persoon doorverwijzen. Patiënten zijn over het algemeen positief over de praktijkondersteuner. De gesprekken vinden plaats in de praktijk en patiënten hebben niet de angst dat ze direct in diepere psychische zorg belanden. Een afspraak bij de praktijkondersteuner is to-the-point, wat goed past bij een eerstelijnssetting.

Wens van de patiënt realiseren

Sommige patiënten verwachten soms dat ze iets meer ‘gepamperd’ worden door hulpverleners. Ik waardeer het dat ze dat niet doen. De praktijkondersteuner wil in een kort traject heel specifiek jouw wens realiseren. Het is geen uitgebreide therapie. Die verwachting ligt soms anders bij de patiënt.
Onze praktijkondersteuners werken een dag in de week en hebben allebei spreekuren. Die spreekuren moeten gevuld worden. De ene keer hebben ze het ontzettend druk, de andere keer moeten we wat verzinnen om hun agenda vol te krijgen. Je merkt dat het niet altijd in het systeem van de huisartsen zit. Meestal lukt het goed, maar het blijft een punt van aandacht.

  • Expert in geestelijke gezondheidszorg

Feedback