Positief leren denken

Gedachten hebben invloed op emoties. Als je veel negatieve gedachten hebt, is het zinvol daar eens naar te kijken. Voorbeelden van negatieve gedachten zijn:

  • dit gaat toch niet lukken..
  • ja hoor, ze moeten mij weer hebben
  • dat durf ik toch niet
  • wat heeft het voor zin
  • ik kan niets leuks bedenken

Als je veel van dit soort gedachten hebt, is het moeilijker om tevreden of blij te zijn. Tijd om meer aandacht te besteden aan positief denken!

Oefeningen

Bedenk als je opstaat een positieve gedachte voor de komende dag. Voorbeelden van positieve gedachten zijn:

  • geniet van kleine dingen
  • ik ga er een fijne dag van maken
  • ik mag fouten maken
  • ik hoef niet perfect te zijn
  • ik heb leuke mensen om me heen

Schrijf de positieve gedachte op een kaartje en plak hem op een plek waar je veel langs komt of waar je vaak kijkt. Of zet hem op de display van je mobiel.

Maak een feel-good boekje. Koop of maak een mooi schriftje of notitieboekje en schrijf daarin elke dag iets waar je tevreden over bent. Als je somber of verdrietig bent, pak je het boekje en lees je stukjes eruit. Grote kans dat je rustiger wordt!

  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback