Man in het park

Omgaan met eetstoornis

Tips omgang met een eetstoornis

  • Lees meer over je eetstoornis. Op die manier krijg je zelf meer inzicht in je eetprobleem en kun jij er mogelijk ook beter met vrienden en familie over praten.
  • Praat met anderen over je eetstoornis. Het kan een opluchting zijn om jouw zorgen te delen. Ook kunnen vrienden en/of familie jou helpen om hulp te zoeken.
  • Zoek professionele hulp om jouw eetstoornis te overwinnen. Realiseer je dat je er niet alleen voor staat.

Tips voor familie, partner en vrienden

  • Lees meer over de eetstoornis van je naaste. Op die manier krijg je meer inzicht in het probleem.
  • Maak het onderwerp bespreekbaar. Laat weten dat je altijd een luisterend oor wilt bieden en je naaste zult steunen.
  • Motiveer je naaste om hulp te zoeken. Je kunt bijvoorbeeld voorstellen om samen naar de huisarts te gaan.
  • Wees een steun, maar realiseer je dat je geen professionele hulpverlener bent.
  • Stimuleer je naaste om dingen te gaan doen die ontspannen. Bijvoorbeeld naar de bioscoop met vrienden, winkelen of naar een voetbalwedstrijd kijken.
  • Zorg ook goed voor jezelf. Het is vaak niet makkelijk wanneer iemand waar jij om geeft een eetstoornis heeft. Schaam je niet om professionele hulp te zoeken.
  • Een eetstoornis is zeer complex en de weg naar herstel kan lang duren. Probeer geduld te hebben en geef niet op.
  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback