Jonge man bij bos

Behandeling PTSS

Het kan eng zijn om aan een behandeling van PTSS te beginnen. Je denkt liever niet terug aan het trauma en tijdens de therapie word je weer met de angst geconfronteerd. Voor je herstel is het echter van belang je trauma onder ogen te zien. Samen met je behandelaar ga je op zoek naar je vermijdingsreacties en roep je het trauma weer op. Het doel van de therapie is dat de angst afneemt en je geen zaken meer vermijdt. Tijdens een PTSS is een trauma onderdeel van je huidige leven, na een behandeling is het er nog wel, maar is het deel van je verleden.

Cognitieve gedragstherapie en EMDR zijn de meest gekozen behandelingen bij PTSS. In overleg wordt bepaald welke behandeling het beste bij je past.

Imaginaire Exposure

De vorm van cognitieve gedragstherapie die bij een PTTS vaak wordt toegepast heet Imaginaire Exposure (IE). Je werkt samen met je therapeut om de manier waarop je naar de herinnering kijkt te veranderen. Wanneer je een PTSS hebt, doe je er alles aan om de herinnering aan het trauma te vermijden. Dit roept te veel angst bij je op. Maar juist door het vermijden wordt het probleem op lange termijn erger. De herinnering wegdrukken is een tijdelijk oplossing, maar geen blijvende. Tijdens de IE therapie ga je samen met je therapeut in veilige omstandigheden terug naar de gebeurtenis. Je vertelt tijdens de sessies over jouw trauma, je herbeleeft het. Door het telkens weer te vertellen, neemt de angst af. Je krijgt controle over je herinnering. Hierdoor zullen de herbelevingen afnemen. Ook ga je samen met jouw behandelaar aan de slag met zaken die je vermijdt dankzij het trauma. Samen werken jullie eraan dat je bijvoorbeeld weer kan autorijden of bepaalde plekken, zoals een supermarkt, weer kan bezoeken.

Eye Movement Desensitization Reprocessing (EMDR)

Tijdens een EMDR behandeling ga je ook terug naar de schokkende gebeurtenis. Je staat stil bij wat je hierbij voelt, wat je ziet en wat je gedachten zijn over deze gebeurtenis. Uiteindelijk focus je op het meest nare beeld van de traumatiserende herinnering. Terwijl je dit doet leidt de EMDR therapeut je af. Bijvoorbeeld door een vingerbeweging te maken die je met je ogen moet volgen. Het kan ook zijn dat je in een koptelefoon afwisselend piepjes in je linker en rechter oor te horen krijgt. Door telkens stil staan bij het beeld waarvoor je angstig bent en daarbij afgeleid te worden, wordt de emotionele lading aan de herrinnering minder. Het wordt makkelijker om eraan terug te denken. Ook kan het zijn dat er door EMDR nieuwe inzichten ontstaan over de schokkende gebeurtenis. Het trauma kan zo een minder bedreigende betekenis krijgen. Welk effect EMDR precies op de hersenen heeft, is (nog) niet bekend. Wel weten we dat de behandeling effectief is en in de meeste gevallen leidt tot verbetering.

Narratieve Exposure therapie

Bij Narratieve Exposure therapie, ook een vorm van cognitieve gedragstherapie, speelt het naar boven halen van het trauma ook een grote rol. Het verschil met andere ‘exposure’ therapie is dat er niet alleen aandacht is voor de schokkende gebeurtenis. Samen met je behandelaar bespreek je in detail de belangrijkste gebeurtenissen in je leven vanaf je geboorte. Er is zo aandacht voor de schokkende gebeurtenis, maar ook voor de prettige en mooie gebeurtenissen.  De schokkende gebeurtenis wordt zo in het perspectief van de rest van je leven geplaatst. Je krijgt zo een beter beeld van je hele leven en je kan zo samen met je behandelaar de angsten die bij de schokkende herinnering horen overwinnen.

Medicatie

Er is geen medicatie voor een PTSS. Het kan zo zijn dat je naast je PTSS een depressie hebt. In dit geval kunnen antidepressiva helpen je klachten te verminderen.

  • 1 op de 4 mensen krijgt psychische problemen

Feedback